Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Sunday, September 12, 2010

Cerita Petang Raya...

Hari ni sekejap je dah Hari Raya ke 2...

Aku balik ke Melaka untuk beraya pada malam hari Rabu.

Setelah siap berkemas apa yang patut selepas berbuka hari tu ... kami semua dah sibuk menyiapkan apa yang perlu dibawa balik.

Bertolak dari rumah jam 11 lebih malam tu...

Perjalanan dari Shah Alam ke Melaka...begitu lancar...

Kereta memang banyak...tapi takde kesesakan sepanjang jalan...

Sampai rumah mertua dah jam 2 pagi...mertua dah tido...

Hari Khamis...

Aku dan Ude buat last minit shopping....

Bukan untuk aku...tapi Ude...

Aku ikut aje bila Ude ajak...seronok dpt naik motor..ronda2 bandar Melaka...

Tempat pertama tujuan kami....

Kampung Jawa....



Ude mencari tudung untuk dipakai pagi raya.

Bukan aku je yang buat last minit shopping... ramai yang masih bersesak2 di Kampung Jawa tu...tempat terkenal untuk mereka yang berpendapatan sederhana bershopping...sebab boleh tawar menawar giler2 kat situ...

Dari Kampung Jawa...aku ngan Ude ke Mahkota Parade...

Wah!!  Sampai je Banda Hilir...aku macam rusa masuk kampung.

Dah lama betul aku tak ke sana... dah banyak perubahan...

Banyak... aku cakap kat Ude...

Wah!!...Wah!!! Macam2 ada sekarang ye...Nasi lemak Antarabangsa pun dah ada kat sini'



Kami ke Mahkota sebab mencari barang yang aku berkenan masa aku lihat di rumah mertua...

Sempat jugak berwindow shopping... belek2 kasut... belek2 beg tangan...

Hmmm....tak abis2 kasut dgn beg tangan... tapi... tulah fulus dah abis... belek aje lah...

Balik ke rumah rehat sebentar...

Jam 4 petang baru kamu mula memasak....

Seperti tahun2 sebelumnya...

Masakan wajib... rendang itik... rendang kerang... rendang daging.. kuah kacang... asam pedas itik ... dan macam2 lagik...

Tahun ini... ada menu baru... rendang angsa.

Adik ipar aku beli angsa.... 1 ekor RM250.00

Mahalnya....!!!!

Ipar aku kata...mestilah mahal sebab angsa sedap...

Tapi..rebus pun rebus... sampai setengah hari... angsa tak empuk2...

Agaknya orang tu bagi angsa tua kot... tak pun angsa pencen.

Mau habis satu tong gas nak melembutkan angsa tu...akhir sekali...angsa tu hangus...hahahaha

Sebabnya...masing2 semua dah jemu menanti tepi periuk tu...jadi tinggalkan sekejap...

Tetiba bau ada benda yang hangit...alamak...hangit dah pulak....!!

Akibatnya...anak sedara aku volunter tumis rendang tu semula...

Begitu punya mahal beli... aku langsung tak makan... sebab baunya tak menyelerakan biarpun dah ditumis rendang yang baru...

Aku cakap kat adik ipar....

Harga angsa hangit tu aje dah mau RM 280... seekor .... sebab campur dengan gas satu tong...

Tak berbaloi...

Lagi sedap makan ayam kluk kluk 2 tahun lepas... sedap walau pun mahal....

Okaylah...gambar raya pertama tak upload lagik...nanti boleh cerita lagi...

Hari ni cuma cerita petang raya....

Cerita utk Hari Raya...esok atau lusa kot...


...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

6 comments:

© Elee Mardiana said...

Kak Anie, masak juga akhirnya angsa tu. He he he... ayam kluk kluk? Ingatkan ayam KKK tadi. He he he... ayam negro dah ada.

Marina Monroe said...

Salam Raya Aidlil Fitri, Wahhh, unik rendang2 tuh, kalau aunty tau kat mana diMelaka aunty singgah, sebab kampung suami aunty pun di Merlimau Melaka..he he he

kak Erna said...

anie..kalau nak empukkan..daging ke ayam ke itik ke..angsa pun boleh jugak..kita kena rebus dengan air kelapa..
tak pun campurkan soda bikarbonat dalam air rebusan..campurkan daun nangka pun boleh...

aNIe said...

Elee...hehehe...ayam kluk kluk tu ayam belanda (turkey)...mertua dan anak2 panggil...ayam kluk2...

Memang masak pun...sampai hangit...tapi liat giler...


------------------

Salam kak...kalau dekat boleh datang singgah ye...Insyaallah nanti kalau anie dah ada rumah kat sini boleh lah dtg berhari raya

--------------------

Kak..patutlah dulu kak cik kalau rebus ayam guna air kelapa...ingatkan untuk manisnya...kitorang masukkan daun mangga...memang liat jugak...angsa tua tu

dEeWaN said...

Salam kak anie.

Tak berbaloi juga ya bila penat menunggu akhirnya hangus.

Bestnya jika dpt g tempat kak anie
tapi saya balik pj pulak...jk tidak boleh rasa dipagi raya.

Zareda Norman said...

zar panggil ayam kluk kluk tu ayam piru. Ayam piru memang sedap dan mahal jugak harganya.. kalau kat hameediyah pennag tu, seketul ayam piru tandori reganya RM22.

zar pun tak suka angsa.. liat gilerr dan dagingnya tak manis...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails