Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, August 12, 2010

Kenangan Ramadhan...



Walau bagaimana letih kita sekali pun...bila sahur bangunlah...bersahurlah biarpun dengan secawan air..kerana pada sahur itu ada berkatnya...


Kenangan selama lebih 20 tahun berpuasa dan bersahur dengan mertua serta adik2 ipar sentiasa bermain dalam memori bila sahaja Ramadhan menjelang

Maklumlah...aku menantu sulong...jadi akulah yang sibuk di dapur tiap kali berbuka & sahur

Bila sahaja diumumkan permulaan puasa...adik2 ipar yang lain mesti semua datang bersahur dan berbuka bersama mertua.

Riuh rendah rumah mertua bila sampai waktu berbuka...maklumlah ramai.

Lain pulak cerita bila bersahur...biar pun ramai...tapi tak bising2...sebab kami iaitu menantu2 yang ada ..mengejutkan anak2 dan suami2 masing2 berperingkat2 ....

Peringkat pertama...anak2 dikejutkan.  Sebab mereka ni susah sikit nak bangun...jadi kena ambil masa sikit.  Ada pulak yang masih berusia 6 tahun atau 7 tahun disuap ketika bersahur.  Takut kalau dibiarkan makan sendiri nanti tak kenyang.

Bila selesai bab anak2...barulah dikejutkan para2 suami...

Suami2 ni pun bukan semua bangun sekali...ada yang senang bangunnya...ada yang liat nak bangun.

Jadi siapa yang bangun dulu...isteri masing2 akan layan dan lepas makan mereka terus masuk bilik semula...

Yang terakhir makan ialah isteri2... aku ipar dan biras perempuan akan makan pada masa2 kecederaan.

Menu wajib tiap2 hari waktu sahur ialah nasi goreng.

30 hari sepanjang puasa...makan nasi goreng.,,kecuali aku dan mertua yang akan makan nasi putih dengan sayur goreng.  Untuk aku sayur goreng tiap kali sahur mesti ade.  Sebab aku tak lalu makan gulai yang pedas2 di bulan puasa.

Setiap pagi sahur aku akan menggoreng 1 kuali besar nasi goreng...dan diagih2kan dalam pinggan untuk anak2 dan anak sedara.

Dek kerana ramai yang akan bersahur...maka kami bangun awal pagi.  Selalunya yang bangun dulu ialah aku. 

Aku tak boleh tidur lena selagi belum bangun.

Maklumlah mertua aku tak pandai tengok jam...jadi dia yang akan dtg mengetuk pintu bilik aku tiap kali jam besar di ruang tamu berbunyi.

Ada satu ketika dia mengetuk pintu bilik seawal jam 2 pagi...aduh!!  Dan ianya berlarutan sampai jam 4 pagi bila jam loceng aku berbunyi dan aku terpaksa bangun dengan mata yang terpisat2....ngantuk weiii!!

Dan seperti biasa...tiap kali lepas sahur aku tak pernah tidur semula.  Aku memulakan kerja membersihkan rumah ... mencuci pakaian dan segala kerja yang patut dibereskan sebelum ke pejabat.

Pernah satu hari...disebabkan aku terlalu mengantuk...aku tertidur sewaktu boss aku sedang bercakap dengan aku.

Bayangkanlah...aku yang sedang khusyuk memandang dan mendengar arahannya tapi mata aku lelap. 

Dia lantas mengambil sehelai envelop dan mencuit2 dagu aku dengan envelop tersebut...

'Anie...anie....tidor eh'

Hahahahaha....malunya aku...nasib baik tak sampai meleleh air liur....

Itu kenangan berpuasa yang aku ringkaskan...nanti aku ceritakan kenangan bertarawih bersama2 ipar2 & anak2 sedara pulak ye...









...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

20 comments:

AtieSalehah said...

hehehhe...atie tak lalu makan nasik goreng...end up tak sahur la jawab nye nanti....itu kalau atie yg masak laa...tahun ni masih berpuasa berdua ngan husband...anak baru umur 3tahun....

azra elmoz said...

beshhh nyer..buka ramai2..sahur ramai2..family besar..seronottt..

pB said...

pB lak kalau balik umah mertua , bangun makan jer ..

he he he

Yunus Badawi said...

Salam aNIe,
Mertua awak duduk dgn awak ya? Mcm emak Adam juga. Saya tabiklah menantu yg sanggup tinggal bersama dgn mertua mereka ni.

Yunus Badawi said...

Kenapa tak sahur beramai2? Lagi seronok dari makan ikut time masing2 rasanya.

Yunus Badawi said...

Budak2 kecil yg 6 -7 tahun ni mmg kena suap kadang2 tu. Kalau tak, sampai nak habis waktu masih terkulat2.

Bapak2 yg takde selera pun nak kena suap jugak kot hahaha

MOKCIK AZWA said...

Kak anie,

Azwa gelak sensorang baca part last tu...hahahaha...ada ka patut bleh terlelap hahaha..

Dulu2 kalau balik rumah MIL, bangun2 jer makanan dah disediakan oleh FIL..hehe malah dia yang akan bangunkan semua orang utk bersahur.

klau dok rumah sendiri, memang kita la kena bangun sediakan sahur utk anak2. Azwa pulak..anak2 takde masalah bangun sahur...nak bangunkan abah dorang tu yg payah sebab dia malas nak bersahur huhuhu...setakat minum air dah cukup bagi dia.

kak Erna said...

anie..bila mula uasa ni..akan teringat lah kenangan dulu2 dibulan puasa kan..setiap tahun mesti teringat..

shafarina said...

Macam2 perangai kan kalau ramai

Kitorang 5 beranak ni pon ada karenah masing2 jugak. Ada yang makan banyak waktu sahur, ada yang taknak sahur. Macam2.

ainnoraini said...

mesti bestkan bersahur ramai2...mesti berselera...
ain kalau balik rumah mak mertua selalunye dah siap hidangannye...tak sedar bile ler ibu mertuaku bangun menyiapkanye...

ChentaHati said...

meriahnya kak anie.... seronok baca citer pose kak anie... saya tahun ni tak best sgt pose sebab enKande duk di perantauan. nak raya nt baru balik mesia... pose le sorang2 kat sini..

kak ina kl said...

kat umah ni kalau tak dak mood nak masak sahur..ina masak nasi goreng gak pastu dadar telur..laju ajer anak-anak makan.

Kak Anie said...

Atie...bersahur nasi goreng tiap2 hari tu...nasi gorengnya berlainan rasa...hari ni goreng lain cara...esok lain...tapi akak mcmaner pun nak makan nasi putih je...tak lalu nasi goreng...lagipun memang tak minat

---------------------------

azra...keluarga cik abang akak besar...ramai anak2 mereka...memang seronok...

--------------------------

PB...akak ni biarpun dah tak duduk ngan mertua lagik...tapi kalau balik sesekali pun dah jadi tanggungjawab akak bangun dulu

-------------------------

YB...sekarang dah duduk sendiri...mertua saya orang melaka...dulu saya dok melaka dengannya...sekarang dia duduk ngan adik ipar yang bongsu...

Nak bangun semua makan sekali...tak muat meja makan tu...hahaha...kalau dah anak2 masing2 4-5 orang...kalau dah 4 keluarga sekali berkampung mana nak muat...hehehe

Amboi...bapak budak yang nak bersuap tu...dah terlebih manja tu...hahahah

Kak Anie said...

Mokcik...masa tu mamang nguntuk giler...mau tak lelap...hahaha...sampai sekarang teringat tau...

Anak akak susah sikit bangun...kalau kena adik ipar lelaki akak lagik teruk...kita kejutkan dia ...masa duduk sebelum bangun tu...mata dia lelap...kepala dah boleh jejak lantai...hahaha...

Memang betul bapak budak yang susah nak bangun

------------------------

Kak...memang tiap tahun teringat...paling tidak pun bab tertidur & mak mertua yang mengetuk pintu bilik tu..hehehe

------------------------

Shafarina...memang betul..macam2 kerenah...yg menggelikan hati...yang memanaskan hati pun ada...

Kak Anie said...

Ainnoraini...sebenarnya orang tua2 kalau buat kerja kat dapur tu senyap aje ...kita kat bilik yang dekat dengan dapur pun tak dengar pinggan mangkuk kelentang kelentung...tau2 dah siap

---------------------

Chentahati...akak ni biarpun cik abang berada di Malaysia tapi dia jarang dpt bersama...samalah jugak macam dia kat luar Malaysia dulu...

Bila cik abang kita jauh...kita kena banyak bersabar...kan?

--------------------

Ina...memang pun...nasi goreng dengan telur dadar memang minat anak2...laju aje diorang makan...

iina said...

Bestkan kak bangun sahur sama.. buka pun sama2 ramai2.. saya sejak kwin pakwe saya tak boleh xsahur.. kalau tak bangun memang saya kena marah sungguh2.. sejak tuh seriklah.. kalau xbangun.. ada jugalah terlajak... sekali dua.. itu pun puas kena bebel dengan pakwe hehehehe... so mmg automatik kenalah bgn dr kena dgr bebelan dia tuh..

Saya tak kisah sgt.. kadg2 makn lauk baki berbuka jek.. ;)

arsaili said...

selamat berpuasa buat akak sekeluarga..semoga kedatangan ramadan kali ini membawa seribu rahmat

Zareda Norman said...

seronok bila ingta kenanagan dulu dulu kan kak anie. Zar kalau balik rumah mertua pun memang lambat sikit ke dapur, bila dengar mil dah mula berhidang baru turun.. hehhehe

KAKTINY said...

wah.. makan nasi goreng je sahur??.. senangnyer.. bagus tul..

bab kejutkan sahur berperingkat tu yg cute sgt.. hahaha..

Ogy said...

salam ziarah..

selamat menyambut bulan ramadhan...takleh nk tgglkan jejak di shoutmix sbb dh kena blocked...so tgglkan jejak kat sini jelah ya....nice blog :)

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails