Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, August 11, 2010

Bibah oh Bibah...


Masa pulang ke kampung untuk kenduri kelmarin...ramailah ipar duai serta anak2 sedara yang berkumpul.

Bila dah berkumpul ramai2...riuhlah jadinya...

Maklumlah...ramai juga anak2 sedara yang jarang dpt ketemu kerana ada yang dah berkahwin dan duduk tempat lain...ada juga yang dah bekerja di luar Melaka.

Ketika tu...sedang berbual-bual dgn mertua dan cucu-cucunya masing2 sibuk bergurau senda.

Aku lalu bertanya pada seorang anak sedara lelaki yang dah pun bekerja tapi masih belum mempunyai calon gadis pilihan sedangkan kakak2 dan abangnya telah pun berumahtangga.  Malah adik bongsunya pun bakal mendirikan rumah tangga tak lama lagi....

'Is...kerja amacam...'

'Okay mak sau....'

'Okay okay lah jugak...ni kakak ...abang kau dah kawin...kau bila lagi...?'

'Dengan tersipu2 dia menjawab...belum ada makwe lah mak sau...'

'Betul ke?'

'Betul...takde orang nak...'

Mertua aku yang ada bersama tiba-tiba bersuara...'

'Fais takmo kawin dulu...'

'Nak tunggu sampai bila Is..?'  Aku masih mengusik...dia cuma tersengeh2...

'Fais nanti nak beli Bibah....'

'Bibah?  Wah!!  Tadi kata takde makwe....ni Bibah mana pulak ni...?'

Masing2 yang ada kat situ dah mengusik Fais....

'Wah..!  Bibah ke?'

'Bibah mana pulak ni....'  Fais bertanya....

'Tu nenek kata kau nak beli Bibah...'

'Alah...dia nak beli tu lah...Bibah...'

'Bibah?'

'Tu...keta Bibah....' memula mendengar tu berkerut kening aku nak pikir apa ler keta yg mertua aku cakap ni.

'Ooooohhhhhhh!!... Viva....'

Berdekah2 kami semua ketawa....

Hai lah ibu mertua ku....

Viva terus tukar jadi Bibah....mau tak berdekah2 kitorang ketawa.....






...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

15 comments:

pB said...

Salam Kak Anie


ngeh ngeh

hiburan di pagi hari pertama berpuasa.

Zareda Norman said...

viva jadi bibah.. sephia jadi sopiah, apa lagi yer.. hehhehe..

aNIe said...

PB...ari ni 1st day puasa...mesti ramai yang lembek je...so bagilah senyum kambing sket...hehehehe

Zar...kalau nak tau kena suruh mertua akak sebut...hahaha...universiti terus jadii rumah mak siti...

MOKCIK AZWA said...

ingatkan nak tunggu Habibah tadi huhuh

idahani said...

akakakaka..ceria di pertama ramadhan..viva=bibah..lawokk...kaakakaka

leeya said...

hehehe..klaka la..viva jd bibah..lawak lawak hehehe

aNIe said...

Mokcik...mertua akak pandai membahasa melayukan istilah omputih...hahaha

------------------

idahani...buat menghilangkan rasa letih pada awal ramadhan ni...


------------------

leeya...hahaha...tulah pasal...

ainnoraini said...

salam kak anie...
segar sikit mate ni bila bace viva dah jadi bibah...

selamat berposa kak anie & keluarga...

m.q said...

betol la tu keta bibah..hihihih

iina said...

Hehehe.. sebab tuh dia takde makwe kak.. dia tungguh makwe 4 roda ;) nnti adelah makwe2 yg berkenan tuh ;)

kak Erna said...

anie..bibah pun bibah la..janji fais dapat apa yang diidamkannya..

lili *-* said...

saya gelak sampy terguling baca entry ni=)

Jom tukar theme blog disini

Diarihatiku1976 said...

lawak.. kak anie...

KAKTINY said...

ahkahkahkahkah... BIBAH rupenyer.. kehkehkeh...

Bibah tu mmg kena beli nek.. betul la tuh.... takleh masuk meminang aje.. 'hantaran' dia 10%..
kahkahkah...

Memey Anuar said...

hihi
bibah peginye? :p
boleh le kann

mcm nenek kite kak
result = rizal

tp smpi skang cucunye ngikut la ngejek
dah terbiasa plak hahaha

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails