Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, June 22, 2010

SELAMAT HARI JADI NURUL...

Aku terlupa untuk buat entry bahawa semalam 21hb Jun...

Anak perempuan tunggal ku Nurul telah mencecah usia 25 tahun...



25 tahun dulu...dilahirkan di Hospital Besar Melaka...pada subuh Hari Raya Aidil Fitri yang ke 2.

Kerana kelahirannya pada Aidil Fitri...aku pada mulanya bercadang untuk menamakannya Nurul Fitriah...tapi tak jadilah pulak...sebab cik abang aku dah pergi ke rumah sorang Pak Haji yang biasa memberikan nama pada anakku Munir.  Dan dia dinamakan Nurulhuda....Cahaya Petunjuk....

Melahirkannya begitu mudah sekali...walaupun sakit semalaman...tapi berada di bilik bersalin tak sampai sepuluh minit dia dah lahir ke dunia.

Membesarkannya pun tak banyak kerenah...kerjanya tidur...menyusu aje.

Menyusu botol hingga berumur lebih 4 tahun dengan 12 oz x 12 botol sehari aku sering dikatakan menyebabkan dia menjadi montel...

Abih dah tu...tiap 2 jam ...dia dah jerit...

'Nak susuuuuuuuu !!!....'

Dalam usia 4 tahun lebih pun dia masih lagi tidur dalam buaian...sehinggalah satu hari tali buaian putus kerana dia dah telalu besar...

Semasa ayahnya nak buat tali buai yang baru...mertua terus bersuara...

'Dah...tak payah buat buai lagik...dah besar dah Ude tu...biar dia tidur kat bawah je.'

Kehidupan dia banyak dihabiskan bermain2 dengan abangnya...main basikal bersama...main layang2 dengan kawan2 abangnya...main gasing...main getah...pendek kata segala jenis permainan lelaki dimainnya....jadi semua kawan abangnya adalah kawannya juga.

Kini dia dah dewasa...dah pun bekerja...dah punya kawan2 sendiri...tapi dia masih tak pandai melaram.  Ke tempat kerja pun asyik ber T-shirt & seluar jeans aje. Wajah pun tak pernah disolek...setakat bercelak...berbedak dan lip gloss aje itu pun kalau dia terasa nak pakai.

Neneknya di kampung sering menasihatkan dia...

'Ude...kau nak pergi kerja tu ...pakailah lawa-lawa.... pakailah eye syedo ke...lepstik ke...ni tak asyik pakai T-shit itam...tudung itam...mana ada pakwe nak...'

'Alah nenek ni...kalau ada jodoh nanti ade ler...'

'Nenek ni hari2 sembahyang doakan kau supaya cepat dpt jodoh...'

'Eii...nenek ni...ada pulak...'

Ayahnya pulak selalu berkata...

'Ude...diet ler sikit...nanti kau takde pakwe...ayah tak dapat menantu lelaki...ntah bila ler ayah boleh dpt menantu...'

Tapi aku tak kisah... asalkan dia bahagia itu dan dia tak buat perkara2 yang bukan2...serta menjadi anak yang tak melupakan tanggungjawabnya kepada ALLAH dan keluarga itu sudah mencukupi.  Kerna ajal maut jodoh pertemuan itu kerja ALLAH....

Semoga ALLAH mempertemukan dia dengan jejaka yang sesuai untuknya...pandai menghormati orang tua...yang penting baik keturunannya & juga beriman kepada ALLAH agar dapat membimbing dia dunia dan akhirat.

SELAMAT HARI JADI buat Nurulhuda...semoga dipanjangkan usia...dimurahkan rezeki...berjaya dalam hidup...dunia dan akhirat...menjadi anak yang solehah dan sentiasa diberkati.  Dipermudahkan perjalanan hidupnya di dunia dan sentiasa diberi petunjuk ke jalan yang benar....Ameen....






...

 Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

14 comments:

iina said...

Happy birthday kat ude.. takpe janji hidup happy sokmo kan kak.. ;)

ckLah said...

Owh..dah ada anak dara rupanya!




Seerupa macam anak sulung saya. Asyik pakai tudung hitam....t shirt gelap. Adiknya lagi pandai 'beregek'.

Selamat hari jadi...

ummu_hanis said...

hepi besdei buat ude,
kurus mmg lebih baik.
tp ummu kan kak anie, dpt jodoh masa berat 70kg. hihihi.
tu kire gemok ke kurus tu?

PINATBATE said...

Semuga Allah berkati umur Ude

Zareda Norman said...

happy birthday buat ude

anak dara memang kena melaram sikit, bukan utk memikat lelaki pun tapi utk keyakinan diri sendiri. apapun, yg penting hati sennag dan riang..

Kak Anie said...

iina...tulah prinsip dia...asalkan dia tak melakukan sesuatu yang tak salah.

------------------

ckLah..terima kasih bagi pihak ude...

Akak ni dah ada anak bujang jugak...abang pada Ude...

Agakya memang ada budak2 yang suka berpakaian hitam sokmo ye...

------------------

Ummu hanis...memang dia pernah nak turunkan berat badan...tapi hangat2 tahi ayam...sekejap je tahannya...

Tapi...takpelah mana tau ada anak teruna yang suka pada dia seadanya...

------------------

Zar...tulah...mak dia ni pun suka berlipstik dan bergaya...cuma tak tau lah dia tu ikut saper...hehehe

Asalkan dia happy dan senang hati dah cukup...

Pinatbate.terima kasih.



------------------

kak ina kl said...

salam Anie...ooo dah gi rumah dia ek..mesti ada hal bisnis ni..lain kali ajaklah ina join...


Selamat hari jadi Nurul...semuga cepat dapat jodoh.

Dia ni macam anak akak no 2...tak kisah nak melaram...tapi tak per..duit tak habis beli alat mekap..

ainnoraini said...

salam kak anie..
selamat hari jadi nurul..dah besar anak kak anie ye..tak lame lagi boleh dapat menantu..
semoga nurul panjang umur dan dimurahkan rezeki ye...

KLMari said...

Happy birthday, Ude !!! Moga sukses selalu...:)

Kak Anie said...

Ina...hehehe...memang selalu sembang ngan mama dia...perkenalan dgn bisnes...pastu memang dah kenal mama dia lama...maklumlah adik2 dia sekolah di sekolah yang ngan Fareez...

Terima kasih ina...agaknya anak no. 2 memang camtulah...dia pun yg no. 2 jugak...hehehe...memang duit tak abis beli make up...

-----------------------

ainnoraini...rasanya kalau nak dpt menantu pun dgn anak laki tu dulu kot...yang dia lom ada bf camaner nak ada menantu...hehehe

Terima kasih kerana doa2 tersebut


----------------------

KLmari...terima kasih....

AuntieYan said...

Salam Anie,

Laaaaa...dah ada anak dara rupanya?...ha, apa kata Kak Yan masuk meminang Si Ude....wakakakak!!!!

Kak Yan hampir lupa yang Anie dah ada anak- beso-beso, selalu sangat asyik si Fariz yang dok enterframe dalam blog.

Selamat panjang usia untuk Ude, kerja baik-baik..insyaallah, satu hari akan ketemu dengan jejaka yang serasi.
Pesan makcik...anak gadis kenalah jaga keterampilan Ude oi!....tapi yang lebih penting budi bahasa budaya kita! :-)

oren said...

hahaha..kelakar plak baca nasihat nenek dan ayahnya..

anyway, hepi besday Ude..

dari auntie oren...

*muahaha*..auntie tuh..tak leh tahan...

AtieSalehah said...

auntie ekk..tak laa...baru akak je...hihihi....

stendet la tu kak anie, atie dulu umur 22, t-shirt + jeans + bag pack + sport shoes....baju kurung + sport shoes...heheheh

dah keje ni baru up sket....

untuk ude, selamat hari lahir dr kak atie....chewahh...i pun 20s gak...hehehehe..cuma dah nak ujung je...

aNIe said...

Kak Yan...tulah pasal kak...asyik bercerita pasal Fareez je...tak tau anie ada anak dara dah ye.

Hahaha...kak mesti dia gelak2 bila ada kata orang nak minang dia..

Dulu pernah menyakat dia...kalau dia takde boipren anie nak lelong kat blog...

Betul kata akak...pandai melawa melaram pun kalau peel tak elok tak guna kan...

-------------------

Auntie oren...hehehe...kemana menghilang...lama tak dengar berita...

Terima kasih oren

-------------------

Atie...lar...serupa cam Ude...tapi dia pakai baju kurung dgn sandal...hehehe...backpack tak tinggal...Ntah bila lah nak berubah agaknya...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails