Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, April 1, 2010

Ayam..ayam..ayam...

Kalau cik abang aku takde kat rumah...

Menu aku selalunya...ayam..ayam...ayam...

Anak2 ni kalau pasal ayam...tak kiralah nak masak aper pun...ayam masak kicap...ayam masak halia...ayam goreng perap sos tiram...ayam masak cili padi...ayam masak merah...sup ayam...nasi ayam...paling tidak pun...ayam goreng.

Aku cuma akan masak macam2 lauk kalau cik abang ade...

Kalau tidak...aku buat sambal goreng bilis untuk anak bujang aku tu...kalau malas masak lagi...belikan dia cili padi untuk dia buat ulam.

Aku dan si kecik suka sup ayam...rasanya dalam sebulan mau beberapa kali aku masak sup ayam...aku akan makan sup ayam dengan nasi putih dan sambal belacan.  Sesekali atas permintaan si kecik baru aku masak kicap. 

Farhan pula suka ayam masak merah...

Yang sulong minat ayam masak sambal atau asam pedas...

Ude pula tak kisah masak apa pun...asalkan ayam...

Selalunya aku kalau beli ayam...aku akan cakap kat tokeh kedai tu..

'Ayam sekor...takmo yang gemok...'

Sebab aku tak suka tengok ayam gemok yang banyak isi...aku jemu...

Ude selalu bising...

'Ape ayam ibu ni kecik2je...'

'Ibu dah asingkan isi dia...ibu jelak'

'Lorrr...len kali ibu jangan siang ayam tau...'

Tapi kalau nak masak nasi ayam ...

Aku cakap kat tokeh kedai...

'Boss...ayam sekor...kasi yang gemok punya...'

Sebab kalau ayam untuk nasi ayam tak gemok...aku tak dpt amik lemak dia untuk penumis...

Tapi anak2 tak kisah apa yang aku masak...asalkan ada ayam...diorang akan makan berulang ulang...

Rasanya anak2 orang lain pun camtu kan?



Sup ayam menu untuk hari ini...




...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

15 comments:

Zareda Norman said...

sekarang ni saya makan ayam kampung jer sebab stok ayam kampung saya tak pernah putus.. ehheh yerlah sekor ayam tu sampai 3-4 kali saya masak so emmang jarang beli ayam kat kedai.. apapun saya pun suka ayam yang kurus jer..

aisha said...

acik, kasik la resepi skali.. camane guna lemak ayam wat penumis? first tiem dengar..

Erna said...

anie..sama la kita..tapi akak tak makan dah..akak biarkan..anak2 dan ayah dia je makan ayam..kalau ayam telor atau ayam kampong..baru akak makan...dah jemu..ayam daging tu..

Anonymous said...

eh msk sup boh tomato ek...

idahani said...

pergggh...jejeh air liur ku melihatnya...one of my fav. kak anie...sup ayam..

pB said...

salam

kat umah tu ayam mesti ada.
Nurin memang makan ayam jer. Dan dia makan ayam putih jer.....

aNIe said...

Zareda...aritu dpt beli ayam kampung...akak masak asam pedas...sekali masak abis seekor...heheh

----------------------------

aisha...akak amik resepi dari chef wan...dia kalau masak nasi ayam...dia akan ambil lemak ayam...dan tumiskan bersama bawang dan halia bersama marjerin...barulah terasa ayamnya...akak tak bagi resepi sebab akak rasa ramai orang pandai masak nasi ayam

----------------------------

Anie suka ayam kalau masak sup...goreng pun okaylah...tapi takmo yang banyak isinya...kalau masak sambal pun okay lagi...

Kak ayam kampung masak lemak cili padi memang sedap

---------------------------

Anon...memang saya masak sup mesti letak tomato...anak2 suka makan tomato...masak pindang pun masuk tomato...masak kicap masuk tomato...goreng sayur...masak kari pun masuk tomato...hehehe

-------------------------

Idahani...sedap dan mudah dimasak kan...ni dah lapar dah ni...

-----------------------

PB...hahaha...pandainya memilih anak dara tu...

aisha said...

Alaa akak...lain orang lain cara.. boleh try and error resepi akak lak kan.. cop, tak suma orang tau la akak.. saya salah seorang yg still belajar nak masak nasi ayam..

sI tEDI said...

kat rumah sy kalau isi dia x laku sgt lah kak,

sellau isi di hiris2.. bubuh dalam nasi goreng ke mee goreng ke

Anonymous said...

bagilah resepi kat saya budak baru belajar,ambil galah jolok kan.

aNIe said...

Aisha...nanti...satu hari insyaallah akak bagi resepi ye...

tEDl...samalah isi2nya jadi perencah nasi goreng & mee

Anon...hehehe...okay nanti akak bagi ye...

iina said...

Samalah kak.. kat sini pun saya asyik makan ayam jek.. pastu daging.. kdg2 naik jemu dah masak ayam jek.. so menu ikan salmon pun wajib ada gak sebab fav saya dr dulu mmg ikan.. Klu saya malas.. saya beli jek perencah india (tikka masala, rosan gosh) yang dah siap dlm botol.. kat sini masakan india memang glemer.. tumis2 bawang terus tuang jek sos dlm botol hehehe.. pastu pepandailah tambah karot n kentang n sayur2 lain..

Lama sungguh saya xbuat sup kambing.. Kena buat nie ;)

MULAN said...

ayam senang masak... cuci senang, masak senang.. hehhee.. utk saya la yg malas ini.. daging kena rebus nk kasi empok, ikan kena siang, cuci betol2 (tapi best ikan bakar..!!)

Kak Anie said...

iina...kak anie suka sup kambing...feveret...

Tapi takleh makan selalu...cik abang tak bagi...dia takut akak pening kepala...

iina...sesekali bagilah resepi makanan india...nak juga menerai...



Mulan...memang pun...segala2nya senang dengan ayam...tak pening kepala nak pikir macam2...hehehe

dEeWaN said...

ayam masak sup memang sedap tp saya selalu buat kaki ayam masak sup. jk kat pasar bila beli ayam pasti akan dimasukkan banyak kaki. ummmmmmmm sedapnya.kata orang makan kaki ayam baik untuk ubat lutut.

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails