Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Tuesday, February 23, 2010

Pertama Kali Dipanggil Sayang...



Anak2 muda zaman sekarang...bila mula bercinta saja...dah mula bersayang-sayang...

Perkataan 'sayang' tu sendiri dah biasa mereka dengar.

Tak macam zaman aku dulu...

Antara lelaki dan perempuan...memang sukar untuk dilafazkan kata sayang...kecuali sudah bersuami isteri.

Kalau masa bertunangan pun...mungkin perkataan sayang hanya lahir ketika berutus warkah cinta.


Kali pertama aku dipanggil sayang...

Hmmm....masa tu aku masih mentah...

Usia baru menjangkau 12 tahun.

Di harijadiku...seorang pemuda yang sudah pun berusia belasan tahun menghadiahkan aku sesuatu.

Pemuda itu adalah jiran sebelah rumah.  Aku dan adiknya berkawan baik.  Dia memang suka mengusikku setiap kali aku ke rumahnya bermain2 dengan adiknya....tapi aku masih mentah...
tidak tau apa erti sayang & cinta. 
Tidak juga pandai mentafsirkan senyuman dan kata2 nakalnya.

Sehinggalah satu hari...di harijadi ku...2hb. Oktober....

Ketika aku berkunjung ke rumahnya...dia menghulurkan aku sebungkus hadiah.  Dan meminta aku membukanya di rumah.

Itulah pertama kali dlm hidupku...menerima hadiah dari seseorang.

Membuka bungkusan hadiah itu...aku melonjak kegembiraan.

Masih aku ingat..ada 5 buah buku cerita di dalamnya.  Aku cuma ingat tajuk 2 buah buku sahaja...iaitu...'The Hunchback of Notredame' dan  Si Capek' yang tiga lagi aku tak ingat..

Semasa membuka bungkusan itu...ada sepucuk surat yang ditulis di atas kertas putih....

Awal kata di surat itu...membuat tangan aku terketar2...hati berdebar2 membacanya...

Setiap perenggan kata-katanya dimulakan dengan...

'Anieku sayang...'

'Anie sayangku..'

'Anie yang manis..'

Dan segala macam kata-kata manis...

Di akhir kata...dia menulis...

'...setelah membaca surat ini...koyak dan buangkan...'

Habis sahaja membaca...aku terus mengoyakkan surat tersebut...dengan tangan yang menggeletar...aku mencampakkannya ke dalam parit yang berdekatan...

Mungkin surat itu telah dikoyakkan...tapi kata2 manisnya terpahat dalam ingatanku...hati aku mula berdebar2...takut...tak tau nak cakap macam mana perasaan itu...yang nyata perasaan aku yang masih mentah telah ternoda...hehehe... 

Maklumlah ketika itu aku baru mau menginjak usia belasan tahun....

Semenjak hari itu...aku jadi malu untuk datang ke rumahnya....aku jadi takut bila berdepan dengannya.

Lama kelamaan aku mula menjauhkan diri dari ke rumahnya...aku takut....

Dan kisah itu hanya sampai di situ...kerana aku sendiri tidak membiarkan diri aku hanyut dengan kata-kata manis itu...

Aku anak zaman dahulu.yang takut untuk melahirkan kata sayang pada insan yang berlainan jenis...

Itu semua menjadi kenangan pada aku...kadang2 aku tersenyum...kerana aku masih dpt merasakan bagaimana berdebar-debarnya hati aku ...
ketika pertama kali di panggil
 'Sayang...'






...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

19 comments:

azzah8 said...

auuuuwww!! Manisnya.... hahahaha..gelak baca Kak Anie tulis.. "perasaan aku yang masih mentah telah ternoda" ...!!!Apa khabar kak? sorry lama tak berkunjung ke sini...bz kak...

leeya said...

wahh..suwweettnnyaaa..hehehe

akak bleh igt lagi ek suma tu..saya pun tak igt bila kali pertama dipanggil sayang..hehehe

walaupun dah biasa dgr, tapi kalau yg panggil tu someone special, hish..berdebar jugak jantung dibuatnya..hehehe

Zareda Norman said...

kak anie

perasan tak? bebudak sekarang masa bercinta dah panggil papa mama, anje, darling dan ntah hape hape lah.. aduii bila dah kawin.. lain pulak jadinya.

Zar dulu saya awak jer.. tu pun rasa dah mesra sangat.. hehehhe Tapi citer kak ani ni memang klasik lah.. heheh berdebau debau gitu

idahani said...

waah..kak anie dasat tul seawal umur 12thn dah ada peminat dah..

luahan paling mahal tu kak..bukan senang nak luah sbb tu yg dgr pun jadi berdebar2..

sya said...

Aku tengah fikir sapa tu.. ?

Buku si capek tu aku habis baca.. ko habis tak?

miera said...

phwweeittt~~ :p

aNIe said...

Salam azzah...memang ternoda..pertama kali dpt surat cakap sayang2...hati ni bagai nak gugur...hahaha

Akak faham azzah sibuk...takpe...asalkan tak melupakan akak dah...hehehe

-----------------------

Leeya...sekarang ni sayang tu kalau dipanggil oleh orang yang special aje baru rasa debarnya...kalau orang2 biasa dah tak kesah lagik dah...kan?

-----------------------

Zar...betul...ayang...ayang...kita dulu dah tunang nak panggil abang pun malu...hahaha

Akak panggil cik abang tu memula dulu awak2 ...saya2 je...

----------------------

idahani...tulah pasal...12 tahun masa tu rasa macam budak lagik...baru darjah 6 kan?

Memang mahal...pertama kali dengar tu...

---------------------

Sya...kau mesti tau saper...dia dah jadi arwah dah pun...masa kita duduk rumah pakcik budin dulu...

Aku baca habis...tapi tak ingat dah citer dia...

--------------------

miera...nostalgia...heheheh

Qas Firdaus said...

hahahahahahahah

mmg. masa kecik rasa mcm buat salahhhhhhhhhhh je. gigil abis.

:D

silversarina said...

Tersenyum saya baca n3 akak ni, umur yang sama saya juga dipanggil sayang buat kali pertama kali di padang sekolah oleh rakan sekelas .... memang kenangan manis bercampur takut macam kata akak :)

Erna said...

waaahhh..dasat tu anie..nasib baik tak nangis..tapi sayang kan anie..patutnya jangan dibuang surat tu..bolih scan masuk blog..he he..

Tirana said...

Samalah kita kak Anie...masa umur saya 12 tahun pun ada lelaki tulis surat cinta sebut "sayang" hahaha..Saya baca kemudian koyak dan buang. Kita dulu-dulu penakut dan mungkin juga pemalu... Dalam hati kata "nanti orang tahu..lagi malu..mak ayah tentu marah"..seribu satu macam kita fikir kan? Budak2 sekarang ni dah advance..

cj'alhafiz said...

wah...wah...wah...kak anie.
so, si dia yg bg surat tu dah ke mana skrg??
adakah si dia juga telah dipanggil sayang olh kak anie smp skrg?? hahaha

iina said...

Hehehe kak umur 12 tahun dapat surat org panggil sayang.. mesti luruh jantung hehehe..

Kenangan manis tuh kan kak.. walaupun masa tuh zaman budak2 lg

Nana.... said...

so sweet.. amboi.. romantik yer pakwe tu.. apa khabar dia skarang, brp anak? hehehe, gurau je..

tapi nana tau, mesti masa akak baca surat tu, akak brdebar2 giler kan?

sweet!

MOKCIK AZWA said...

wah..terus teringat pertama kali terima surat chenta yang berbau wangi hahahaha...pehtu ditongsampahkan sebab takut mak bapa jumpa ihikss...

umi ameer said...

bestnya kenangan itu, kan...
terharu membacanya..
waktu kita muda rumaja lain benau ngan budak2 skrg..

Ida said...

Alahh.. Kak Anie tak cerita abis la.. apa jadi ngan jiran sebelah tu? ;)

ilah jy said...

wowwwwwww bestnye ceta kak anie ni .. tangkap syahduuu... yang bestnye ilah ni dibela oleh nenek sejak usia 9bulan.. akak nak tahu apa panggilan ilah oleh nenek...?? sudah tentulah SAYANG.... ITUlah saja nama yg terukir dibibir nenek utk ilah..nenek dah arwah dah masa ilah lahirkan anak ke 2.. buat masa ni.. cik abg jer laa pangil syg,, tupun baru pangil dlm 4,5 thn ni jer selalunya dia panggil LONG jer..sbb ilah sulung.. kenangan semasa kita muda dulu takan sama dgn anak2 zmn ini..jauh bezanya..ada batasan yg masih menghalangi kita..iaitu adat kemelayuan kita..budaya timur ...semoga kekal sehingga akhir zmn..

aNIe said...

Qas...tu masa kecik...skrang kalau cik abang yang cakap macam tu...berbunga2 hati ni...

--------------------

Rina...tulah...takut kan...bila ada orang cakap sayang kat kita...mcam bersalah aje...

--------------------

Kak Erna...hahaha...memang tak berani simpan...takuttt!!

-------------------

Tirana...mcm sama je kita...betul tu...malu campur takut...dengan adik beradik pun tak cerita...takut mak ayah tau...hehehe

-------------------

cj...tak pun...dia tu abang pada kawan baik akak...lagipun muda lagi masa tu...tak berani nak bercintan cintun...lagipun bukan jodoh kot...heheheh

Taklah cj...dia berkahwin dengan gadis sabah setelah bertugas sebagai guru di sana...

----------------

Nana...memang berdebar giler...takut...malu sebab akak hari2 jumpa dia masa bermain2 di rumahnya...

Buat pengetahuan nana...dia telah pun menjadi arwah...al-fatihah untuknya...jarak umur dia dengan akak jauh...5-6 tahun kot...

Dia berkahwin dengan gadis sabah...cantik orangnya...dpt 5 org anak...cantik2...tapi akak masih malu2 kalau jumpa dia dulu walaupun dia dah berumahtangga...

--------------------

iina...memang pun...dia budak yang baik...pandai...tapi tulah hati tak terpaut pada dia...terpaut pada yang nakal pulak kat kampung tu...hahahah

Memang kenangan manis tu iina...

---------------

Mokcik...orang dulu pakai bedak talkum...tersedak2 dpt surat...berdebu...hahaha

--------------------

Umiameer...memang berlainan sungguh dengan anak2 sekarang...

--------------------

ida...dah beritau kat atas tu...dia dah pun menjadi arwah...Al-Fatihah untuknya...dia pemuda yang baik...ensem...cuma akak je tak tertarik padanya...

-------------------

ilah...akak sampai sekarang masih guna abang...anie...cuma kalau bersms guna syg...hehehe...

Tapi si kecik selalu cakap...dah tua2 pun nak sayang2...hahaha

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails