Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Thursday, December 10, 2009

Tetamu Minggu Ini...

Sejak cik abang bekerja di Melaka...ibu mertua ku dah lama tak bermalam di rumah ku.

Isnin lepas cik abang telefon memberitau MIL akan sampai ke rumahku malam nanti kerana adik ipar ku ada seminar di KL.

Hari Selasa...kami tak ke mana-mana...aku cuma menjalankan aktiviti merapatkan lagi hubungan dengan MIL...mencari uban...sambil berbual2....heheheh...

Menu hari itu ialah rebung masak lemak cili padi dengan daging...dah berkali2 aku balik Melaka MIL menyebut2 dah lama dia tak makan rebung masak lemak cili padi. Berselera sungguh aku tengok dia makan bersama dengan ikan asin.



gambar ihsan dari flicker...


Hari Rabu...awal pagi lagi MIL dah bersuara nak ajak aku pergi beli bunga orkid....

Jadi balik dari ambil Fareez di sekolah agama...aku dan MIL ronda2 ke Sungai Buloh...







Cantik-cantik kan orkid yang ada kat kedai tu...


Tengahari pula kami ke Seksyen 7 untuk makan Nasi Kabsah...sedap tapi nasi dia macam sejuk sikit. Makan tengahari kali ini Ude yang belanja...


Disebabkan ramai anak2 yang pergi...riuh rendah jadinya dalam kereta kerana mereka bergaduh...dari dalam kereta hingga ke kedai makan...dan disambung semula semasa dlm perjalanan balik ke rumah.
Fenin lah...Fenin kepala ana dibuatnya...




Dah makan separuh jalan baru ingat nak amik gambar...hehehe...nasi yang aku order ialah Lamb Kabsah...sedappp!!


Hari Khamis...hari ni...sekali lagi aku tak ke mana2 bersama MIL...sebab dia dah serik bawak bebudak tu pi jenjalan...sakit tekak dibuatnya....


Jadi hari ni aku memasak untuk makan tengahari sebelum mereka berangkat pulang. Menu hari ini ialah....




Telur asin masak lemak cili padi...lawannya......sambal belacan tomato....memang beselera betul. Maklumlah MIL dah lama tak makan masakan2 kampung macam tu.

Tengahari tadi mereka berangkat balik ke Melaka...





...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

15 comments:

sI tEDI said...

amboi! menantu mithali.. pandai ambil hati MIL..

leh jadi contoh ni!

Leeya said...

hehehe..kena menuntut la dengan akak nak jadi menantu mithali camni...hehehehe..

kalau tengok bab masakan akak, memang superb! hehe..

Mama Rock said...

bermesra ngan ibu mertua...berkat tu :)
ooooh sedapnya namapak lauk-lauk kak anie tu. kat sini susah sikit nak masak llauk kampung. yang makan nanti hanya mama and papa rock je, budak2 ni kurang sikit :(

idahani said...

ooo..patut r senyap jer ada tetamu istimewa dtg umah..tgk gambar jer dah terliur dah..

Mak Su said...

hihihi, kalu bawak bebudak jenjalan, memang sakit tekak ;p

Kak anie said...

tEDl...20 tahun duduk dengan MIL...dah dpt membaca sikapnya...apa yang dia suka dan apa yang dia tak suka...

--------------------------

Leeya...selalunya kalau dia dtg sini memang akak masak masakan yang dia suka...iaitu masakan kampung yang dah lama dia tak makan...maklumlah adik ipar tu bekerja kalau memasak sebelum ke tempat kerja tu masakan yang mudah2 aje...

----------------------------

Mamarock...kat rumah ni kalau masak masakan kampung ...ramai jugaklah peminatnya...yg tak makan cuma si kecik ni aje...Farhan pulak...memilih...ada yang dia suka...ada yang idak...

----------------------------

idahani...ni bukan saja tetamu istimewa...tetamu VVIP...hehehe

---------------------------

Maksu...MIL cakap...sakit tekak...sakit dada...hahahha...

oren said...

baguihnya akak, bleh kamceng ngan mertua...

cik EPAL said...

terliur tengok menuuu :)

KAKTINY said...

telur asin masak lemak cili padi??.. kak.. ni first time tiny dengar.. tak penah try lagik..

uish.. nak kena mintak resepi nih.. hihihihi...
nak try gaks.. mcm best jer.. lawan ngan sambal belacan tomato (tu mmg kerap buat ler.. hihihi)- pergh.. kecur liuurrrr....

Erna said...

akak pun pertama kali dengar ni..telur asin masak cili api..ade campuran lain tak anie..kompom esok akak masak telur asin masak cili api..tima kasih anie..bagi akak idea nak masak esok

Kak Anie said...

oren...itu semua usaha untuk mengambil hati mertua...

--------------------------

cik epal...kalau terliur...jom masak...

---------------------------

Tiny...betul ke tak pernah dengar...mudah aje...resepinya macam kita masak lemak cili padi tapi bila santan tu dah mendidih...pecahkan telur dlm mangkuk & masukkan perlahan2 dlm periuk...masukkan satu persatu...jgn kacau dahulu...bila telur putih dh keras sedikit baru kacau perlahan2...sebelum angkat...masukkan sedikit belimbing buluh & daun kunyit...

-------------------------

Kak erna...anie masukkan jeruk belimbing buluh...kalau dpt belimbing buluh yang fresh pun sedap...pastu masukkan sehelai daun kunyit yang dicarik2...

tulipurple said...

kecur air liur ku...seme sodap2 belaka dan kene lawannye...perghhh!
wahhh...cutenye main cari2 uban ngan MIL..so sweet!

kak anie said...

Tulip ...syok tau cari uban MIL ni...sambil cari...sambil sembang...byk cerita yg boleh dikongsi...hehehhe

CuTeMiUt78 said...

salam kak..

wah.. sedapnya kak... mesti akak ni menantu kesayangan MIL kan..

komen kat sini sambil tembak nuffnag..

aNIe said...

Cutemiut...sayang sayang jugak...sesekali kena jugak...heheheh...

Trima kasih sebab main tembak2 dgn akak...akak pun camtu...masuk blog cutemiut...mesti main tembak2...tapi kalau nuff tido...dtg lagik len kali...tolong menolong...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails