Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Monday, November 30, 2009

Cerita Raya...

Tahun ini Aidil Adha disambut begitu sederhana sekali...

Seperti biasa...aku dan keluarga menyambutnya di Melaka...kali ini di rumah MIL...sebab cik abang ada di sana.

Aku balik untuk beraya lewat tahun ni...sebab Ude bekerja...jadi kena tunggu dia balik dari pejabat barulah kami bergerak...jam 9 lebih baru kami bertolak.

Sampai di persimpangan Nilai Utara aku tengok kereta dah berderet...tapi nasib baik tak jam...cuma pergerakan kereta begitu perlahan. Sampai rumah MIL...dah jam 1 lebih.

Tahun ni keluarga kami tak membuat ibadah kurban...hari pulak tak menentu...sekejap2 hujan...jadi banyak masa dihabiskan di rumah MIL...makan...tido...makan tido...

Malam Raya pertama tu...kami ke rumah adik iparku...sebab dia ada buat masak2 daging lembu yang dikurbankan di kawasannya....ada sup gearbox ...dan daging asam pedas. Tapi aku makan sikit je sebab dah tak larat makan daging yang berlemak lagik...naik kembang dah tekak ni.

Raya kedua...aku memerap kat rumah...tengok TV dengan MIL...pastu keluar beli barang2 keperluan rumah kat TH...aku rasa kalau orang Melaka tau kata mana TH ni...adik ipar aku yang di KL pun suka berbelanja kat sana...barangnya murah2...kalau kat Gian* boleh dpt harga yang murah...kat sini ada masa dpt harga yang kurang lebih dari RM2...kalau 10 barang yang lebih murah begitu...berapa banyak boleh jimat....

Raya ketiga...aku dan anak2 awal pagi dah bersiap....dah bercadang untuk bertolak awal balik ke Shah Alam. Jam 10 lebih aku dah bersiap dengan anak2...cik abang terus ajak kami makan mee goreng Hassan di Tengkera tu...dah lama sungguh tak pekena mee yang femes tu...biarpun digoreng kosong tanpa assessori lain kecuali telur mata yang dihidang berasingan...tapi sedap...

Balik dari sarapan ...aku dan anak2 bertolak balik ...sebelum tu singgah sekejap di rumah bapak. Dari sana...aku dan Sya berkonvoi menuju ke rumah kami.

Singgah makan di Seremban 2...makan 8 orang...dengan gulai siput sedut 2 mangkok...ikan keli berlada 3 ekor...ayam...bergedil...asam pedas ikan kembung...tapai ubi manis...cuma RM 50+ aje...murah kan?

Selepas kenyang...kami balik lalu jalan dalam...menikmati kehijauan bumi ALLAH...aku memang suka jalan dalam...mata aku sedikit pun tak mengantuk...(aku ada drebar pergi & balik kali ni...heheheh)

Kami sampai Shah Alam dalam jam 4 lebih tak silap aku...tak lama kemudia Sya telefon beritau aku...nasib baik kami dah sampai awal...sebab kawan dia cakap...dia terperangkap dalam 'jam' di lebuhraya bermula dari Pedas Linggi lagik...pheeewwww!!! Lega....

Sampai saja rumah...aku terus berkemas dan meluruskan pinggang...terasa lega dah sampai rumah....biarpun rumah aku kecil...tapi itulah syurga ku.

'Home sweet home.....!'




...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

15 comments:

Zareda Norman said...

seronok sesekali berkumpul adik beradik kak kak anie. Raya ni cik hubby tak sihat.. travel pu lama dari Perak ke Pahang.. pewai dibuatnya

sI tEDI said...

kak anie.. macam pernah tanya je soalan Melaka kat mana..
ekekeke.. tapi belum jumpa jawapan!

Th tu bukan tabung haji kan? he he he...

Tes** Hyper ke? ekekke

sekarang saya rajin ke My*** beli belah! he he he

Masy said...

sy pon smpi s alam pkl 4 ptg. alhamdulillah x tempuh jem tu. klu tak mesti tension n boring, maklum laa sorg je hehheehehe

HappyIrfa said...

SALAM KAK LADY..
yes,home sweet home,wpun umah saya kecik.tp saya tetap suka umah saya.

Kak Elle said...

seronok dapat berkumpul begitu..tahun ni saya tak buat apa2 ... buat doa selamat cum raya di rumah Aini sebab mereka baru je pindah rumah hari khamis tu.

aNIe said...

Zar...akak tak dpt berkumpul adik beradik...cuma hari ahad tu dpt berkumpul ngan Sya aje...kat rumah mertua tu pun adik ipar aje yang ada satu family...family lain tak berkumpul kat sana

-----------------------------

tEDI...eh...akak tak cakap lagik kat mana eh? Kat Tengkera...

Akak tak pernah pergi Mydin lagik...TH tu...Tong Hup kat jalan Kg. Hulu...

Terperanjat besor...dpt beli Pantene botol besar dgn harga RM10...kat sini 18.99...ntah diorang silap letak harga atau betul murah tak tau le...

---------------------------

Masy...memang diorang kata semalam jalan lama pun jem...seb baik kita balik cepat kan...kak anie kalau drive sensorang dlm jem...memang tensyen

--------------------------

Irfa...semalam lalu kat jalan masuk ke taman rumah Irfa...kak Sya yang bagi tau...

Memang pun..biar pun rumah kita kecil...ianya syurga kita kan?

-------------------------

Kak...samalah dgn kitorang kat sini...baca doa..buat rendang sedikit...dan kek yang dibeli...tu aje...

sI tEDI said...

kak..
ok.. TH.. ha ha ha.. jarang pergi kak.. kat situ parking susah!! :))

lepas tu jalan sehala lagi!
ekekekek

kak anie said...

tEDl...parking memang susah...akak pergi naik motor je dgn abang...sebab suka beli shower creme kat situ...besar2 & murah2 belaka...hehehe

CuTeMiUt78 said...

selamat hari raya kak... wah.. kira best gak tu.. raya kali ni ya kak

Erna said...

salam anie..lega ye dah dapat balik rumah sendiri..kecil macamana pun rumha kita sendiri..akak dari dulu tak penah berangan nak rumah besar..sebab nya nanti bila anak2 dan keluar kita tinggal sendiri..kan sunyi..betul tak anie..

resepi nasi daging akak tak pakai sukat2 anie..main agak2je...akak pun dapat kat blog orang jugak...

rebus daging camput tulang..masukan halia ketuk dan bawang putih masa rebus ni.
air rebusan ni akan diambil secukupnya untuk masak nasi.

akak buat 4 cawan rice cooker tu...guna basmathi..air ikut beras..biase lebih sikit dari beraskan..

b.merah 5 biji..b.putih 4 biji,halia 1 inci..tumbuk asing.
bahan penumis..4 beradik tu...susu cair tin kecil
panas kan minyak sapi ghee...tumis halia,masukan bawang putih,bawang merah..bahan2penumis..dah garing masukan air rebusan daging...susu dan beras...jangan lupe garam..lauknya.akak cuma makan ngan acar mentah..sup daging tadi tu dan papadom goreng je..

arsaili said...

salam eid..wahhh teringat plak mi goreng sedap..tapi org yg buatnya dh jadi arwah pun..tatau dia goreng cam ne tapi sedapppppp...

kak ina kl said...

salam aNIe...ooo lamanya cik abg tinggal kat melaka..tentu rindu rinduan...
ada gi kat kedai kat melaka..orang panggil kedai cowboy kalau tak silap..tapi kat situ barang bersepahlah..
memang jalan kat pedas menghala ke kl tu klu blk petang selalu jem giler..menciiii

MULAN said...

gulai siput sedut..???? best nya.. lama tak makan..

Kak anie said...

Cutemiut...okaylah...memerap pun memeraplah...hehehe...

------------------------

Kak erna...tq...Muahhh!!! Lap u...!!

------------------------

arsaili...mee goreng sedap tu kat maner?...kadang2 orang kata air tangan orang yang menggoreng tu sedap...kita kadang ikut resepi yang serupa pun tak menjadi...

------------------------

ina...tu sebab bila ada perayaan aper pun cik abang akan suruh akak balik awal...kalau petang aje dah start jem...

Kat Cowboy tu mmg barang bersepah...tapi yang kat TH ni boleh tahan lah...cuma parking susah sebab jalan oneway & sempit...tapi brgan dia murah2...kalau balik Melaka memang suka membeli kat situ...berbaloi2...

-----------------------

Mulan...memang sedap...anak2 suka...

Mak Su said...

alhamdulillah, terlepas dari jem

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails