Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, October 28, 2009

Bersyukur...

Bersyukur...

Sebagai umat Islam kita hendaklah sentiasa bersyukur dengan apa saja kurniaan ALLAH biar bagaimana bentuk pun rezeki yang diberikanNya...

Dan kepada anak2...sikap inilah yang ingin aku terapkan ke dalam jiwa mereka...agar mereka sentiasa bersyukur dengan apa yang mereka ada. Aku tidak mahu mereka sentiasa melihat kepada kelebihan orang lain daripada melihat pada apa yang orang lain tidak miliki...

Satu hari...ketika aku sedang makan nasi lemak dengan si kecik...

Sambil menyuap nasi ke dalam mulut...aku melihat ke arah pinggan Fareez yang kelihatan tergolek-golek kuning telur yang masih belum berusik...

'Aeez...'

'Ye ibu...'

'Aeez takmo kuning telur tu ke?'

'Nak...'

'Abis kenapa tak makan...'

'Aeez nak simpan...last2 nanti baru Aeez makan...'

'Bagi ibu rasa sikit boleh tak...?'

'Boleh...' sambil tangan terus mencubit kuning telur dipinggannya.

Menghulurkan telur yang secubit kepada ku...

'Aik....sikit je...'

'Ye lah...cukup le tu...'

'Eiii...sikit aje...kat celah gigi ibu pun tak cukup...'

'Alah ibu ni...bersyukur ler Aeez dah bagi tu...sikit tapi Aeez bagi jugak kan?'

'Ye lah...tapi sikit sangat...'

'Ibu kan cakap kat Aeez....kita kena bersyukur walaupun kita dapat sikit je...'

'Yelah...yelah...Syukur Alhamdulillah...Kudukut ...sikit aje....'

Dia sengeh2 memandang aku...sambil memasukkan kesemua telur yang di dalam pinggannya ke dalam mulut...takut aku mintak lagik ler tu....


Malas aku nak berbalah dengan si kecik ni...nanti silap2 dia kenakan aku balik.....










Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

17 comments:

tulipurple said...

hehe..pengajaran yg berkesan nampaknye itew.baguzzz.

idahani said...

mak aii..mulut aeez very2 the power gitu..gulp..mang x leh nak jwb..hikss

sI tEDI said...

he he he.. ibu dah ajar pasal bersyukur//aeez dah manfaatkan.. :)

pB said...

kdg kdg , kita pulak yang terkena

sya said...

Hah kan dah kena....

ez said...

akak..comelnye aeez..kem salam kat dia ye..

^ez^ said...

hehehehe..so cute la aeez ni..ha akak..bersyukur dia dah bg tu.hehehehe

aNIe said...

tulip...berkesan bila nak mengenakan kita...hehehe...pandai aje dia menggunakan apa yang akak ajar

-----------------------

Idahani...dia memang camtu...kalau bercakap ikut sedap dia aje...mesti dia yang nak

----------------------

sl tEDl...heheheh...sebab kalau dia menggunakan apa yang kita ajar...kita tak boleh nak menolak apa yang dia cakap...

------------------------

PB....selalu aje terkena kalau tak berhati-hati...hahaha

-----------------------

Sya...hahahha...tu lah

-----------------------

ez...dia sekarang semakin gebuuu...hehehe

----------------------

^ez^...kalau banyak tu je...kedukut namanya... :P

Alina... said...

he kak ni, bg jugak dak farez tau, kalo ank kita, kita mintak skit blom tentu dapat...

silversarina said...

pandai dia ..hihi.

Kak Elle said...

dgn aeez kena jaga2 kang laser kat kita habis...haha

en_me said...

syukur kannns.. ekeke

faridmw said...

salam.. syukur kak dapat anak yang baik.. smga dia menjadi anak yang leh jaga ibu bapanya bila besar..

zue said...

alhamdulilah..budak2 ni klu kita ajar tentu mengikut kata.

NBK466 said...

Kecik2 dah faham erti SYUKUR..bagus ler tuh kak..akak pun patut SYUKUR tuh..he..he..he.. Sgt banyak nikmat tuhan yg patut diSYUKURkan..

HappyIrfa said...

budak2 mmg gitu ek?suka simpan apa yg dia suka utk makan last sekali..

Kak aNIe said...

Lina...kalau dia tak bagi...dia mintak kat akak aper2 pun nanti akak tak bagi...hehehe

-------------------

Rina...pandai bab nak mengenakan orang...hehhee

-------------------

Kak elle...tu le pasal...kena selalu ingatkan jaga mulut laser dia tu...

------------------

en_me..syukurrr...sikit pun sikit lah...

------------------

Faridmw...semoga dia membesar menjadi anak yang bertanggungjawab dan seperti yang akak harapkan...

-----------------

Zue...time dia kena...memang dia pandai menggunakan apa yang kita ajarkan dia

----------------

NBK...SYUKURRRR...akak pun bersyukur tau...

----------------

Irfa...tulah ingatkan dia sorang je...ramai bebudak camtu...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails