Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Wednesday, December 17, 2008

'Cucu-cucuku...'

Tengok si Markona ni...posing bukan main gediks lagik....





Kucing betina ini diberi nama Markona oleh anak2 ku. Sebenarnya aku memang tidak memelihara kucing. Sebab utama ialah cik abang aku takut kucing...bukan takut sebenarnya...cuma dia geli pada binatang berbulu. Sebab kedua...anak ku Farhan.


Dia memang penakot kucing...kalau dia susah nak bangun tidur...aku mengiau aje kat telinga dia...dalam keadaan kelam kabut dia bangun...sambil...


...syuhhhhh....syuuuhhhh...syuuuuh..... biar pun mata masih lelap.


Kalau dia merajuk tak mo keluar bilik...aku mengiau kat depan pintu bilik dia dan mengugut akan memasukkan anak kucing kat bilik...memang dia akan meloncat keluar....memang dia betul2 takut....


Tapi bila si Markona selalu datang ke rumah...cik abang aku jadi kesian...dan sering menyuruh aku memberi makan padanya. Markona ni aku lihat umpama 'anak dara sunti'....masih muda belia. Bila lama2 diberi makan...dia sering datang untuk makan di rumah kami. Lama kelamaan...Ude belikan dia Friskies....kadang2 Whiskas....bila dah makan Friskies dan Whiskas...dia tak mau makan ikan lagik...amboi!!! Lupa daratan dah dia ni.


Aku memang menyayangi kucing...suka membelai mereka...suka memelok...kadang2 menciumnya...sehinggalah dia jadi jinak dengan kami.


Farhan pulak sejak Markona ada ni dia dah berani-berani takut memegang kucing. Jadi mudahlah aku untuk membiarkan Markona pergi dan masuk ke dalam rumah kami.


Satu hari aku nampak Markona semakin gemok. Gembira tengok dia dah berisi ...tapi lama2 aku dpt tau dia betul2 'berisi'


'Ude....Markonah ni mengandunglah...'


'Mana ade ibu...'


'Ye....tu perut dia makin lama makin besar...'


'Bukanlah ibu...dia kenyang tu...'


'Yelah...dia mengandung..tu dah memboyot dah...'


'Pepandai je ibu ni ...dia muda lagik dah...'


'Tak caya sudah...'


Satu hari bila Markona sedang tidur...aku lihat perut dia bergerak2....alahai comelnya...anak2nya yang bergerak2 dalam perut tu...


Semasa aku dan anak2 pulang ke rumah setelah berhari raya haji di Melaka kelmarin...aku lihat Markona dah kempis...


Aku terus call Ude...


'Ude...Markona dah beranak lah...'


'Ye ke...Kat mana dia beranak...?'


'Ntah...'


'Eiii...kesian dia ibu...ibu pi lah tengok kat mana anak dia...'


Selang beberapa hari Kak kiah sebelah rumah jumpa aku...


'Anie...kucing kau dah beranak tau...hari raya haji ari tu...dia beranak dalam kotak kat tepi rumah akak tu...'


'Ye ke...lahhhh....puas anie carik kat mana dia beranak...'


'Ada tu...masa dia kat sini ari tu...menjerit2 anak akak ...diorang takut...'


'Larrr...takpe lah kak...nanti anie pi amik.'


Keesokan harinya Kak Kiah call...


'Anie...kau nak amik anak kucing ni ye...meh le datang amik...dia dah bawak anak dia masuk bawah katil akak...'


Aku berlari2 dengan Fareez ke rumah Kak Kiah...bila aku masuk aje aku dengar Kak Kiah tengah menjerit2 melihat Markona menjinjing anaknya...


Kak Kiah menunjukkan pada aku bilik mana dia bawa anak2 dia masuk...aku terus pergi dan menarik anak2 dia keluar dan memasukkan dalam kotak yang diberi oleh Kak Kiah...


4 ekor anak2nya...aku dan Ude begitu teruja melihat anak2 kecil yang belum membuka mata itu...comel sangat...


Aku dan Ude mencari tempat yang sesuai untuk meletakkan Markona dan anak2nya. Aku dpt satu bekas plastik yang besar...dan memasukkan bekas tu dalam stor...lalu stor tu aku renggang sikit pintunya untuk memudahkan Markona keluar masuk.


Lihatlah betapa sayangnya Markona pada anak2nya...



Suka tengok gambar dia memeluk anak2nya....hmmmm....binatang pun pandai sayang pada anak2 mereka...




dan...ini dia cucu cucu aku...4 ekor semuanya...cantik sangat. Tapi aku masih belum ada idea apa nama yang nak diberikan padanya.




Sejak ada anak...Markona tak senang duduk kalau kitorang dtg menjengah stor itu. Kalau ternampak kami ke stor...dia akan berlari datang. Mungkin takut anak2nya diapa-apakan.


Bila melihat Markona...aku cakap pada Ude...


'Kesian dia ye Ude...muda-muda dah ada anak...jaga 4 ekor anak sensorang plak tu...tentu dia selalu takut tentang keselamatan anak dia...'


Sejak ada anak...kami jaga makan Markona betul2...makanan memang sentiasa ada dalam mangkok...susu juga sentiasa ada...sebab dia kuat makan sekarang...kejap2 makan...


Pada pendapat aku...selepas ni aku nak kembirikan Markona...sebab rasanya cukuplah dengan 4 ekor 'cucu' tu...tapi...berdosa tak??



...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog

36 comments:

Cat Cat said...

Kak Lady,
Cutenya anak2 kucing tu... Hubby & anak2 Cath memang suka sangat dengan kucing... Cath kurang sikit - geli. Hehe.

zareda said...

Ya Allah, kak ani.. comelnya anak anak markonah..

si kitty pun zar nak eksport ke kg.. tak tahan tengok dia meroyan habis semua benda dia cekau.. agaknya dah sampai masa nak kawin ler tu

Queen Of The House said...

Laaa jadi nenek kucing rupanya Kak Anie! Ingatkan tadi anak yang mana yang dapat baby!

Kelakar sungguh ... memanglah ibu kucing jaga anak sorang-sorang Kak Anie oi! Eh silap, seekor-seekor kot. Kalau datang bapak kucing kang dimakannya anak-anak yang tak berdosa tu :P

Kucing gediks si Markona tu agaknya jenis petite tak?

Nak bagi nama apa? Hmmm Marconi (nama orang yang cipta wireless kalau tak silap. Kalau silap, maaflah), Moccona (jenama kopi - bunyi macam Markona kan?), Macaroni dan Macarena ....kik kik kik!!

Abang Long said...

4 ekor 'cucu' tu, berapa ekor jantan dan berapa ekor betina ?

Tirana said...

laaa..tengok tajuk entry, ingatkan betul2 kak Anie dah dapat cucu..rupa-rupanya cucu kucing..hehehe..

Comelnya cucu kak Anie. Tentu rumah kak Anie dah tak sunyi nanti.. Tunggu cucu-cucu tu dah boleh berlari sana sini, seronok la diorang main kejar-kejar dalam rumah..hehehe..silap2 dengan kak Anie sekali main kejar2. Saya dulu main kejar2 dengan kucing2 saya..seronok tau.. main kejar bola..main kejar guli..main hide and seek lagi..ekekeke..

iina said...

best ye kak.. saya memang suka kucing.. tapi cik abg tak suka.. tapi kalau balik kg.. kucing kat kampung best fren saya..

alah kak tak yahlah kembiri markona. biasalah kucing beranak pinak nie kak.. dah sifat dia.. cuma kena jaga-jaga takut bapak dia makan anak kucing nie.. ;)

Kak Elle said...

adoi anie akak ingat 'cucu' sedara...hehe

saya jenis yg geli dgn binatang berbulu...macam ni tak bolih lah singgah rumah anie ye...takut ngan kucing....hahaha

Ps markona tu nama arwan nenek sedara saya tau...nenek markona.

Anonymous said...

alhamdulillah..semoga Allah memberi rezeki yg panjang sentiasa dan tak pernah putus kerna memelihara binatang.

idahani said...

alalala..comelnya 'cucu2' kak anie tu..rasanya elok gak kak anie 'kembiri'kan maknya, takut sok2 dia asyik beranak n kak anie gak yang susah..4 'cucu' tu leh sambung gen markona tu..

nanonano said...

hahahha..
memule bace yg akak ckp 'ank dara sunti' tu,
sy baru nk sound,
pandai2 je akak ckp ank dara,
mamat2 kat luar sane tu bukan bley caye..ntah2
haa kan dah ckp..
dpt 4 trus,
dah tu sape nk ngaku jd bapak tuhh??
hishhh..


:p

HappyIrfa said...

suka tengok je.tp x minat nak bela.
anak2 ada mintak nak bela.tp sy xlayan.hehe.emm pasal nak 'kasi' tu ok kot..ramai2 pun mendatangkan masalah nanti.hehe

Ida said...

Kak Anie... comelnya anak2 Markona.. Markona pun cun melecun.. sebab tu la muda2 lagi dah beranak pinak :)

Dalam 4 ekor tu, ada la sekor tu sesat kaler.. tu mesti ikut bapak tu. So Kak Anie, kalau ternampak kucing macho kaler oren kat area rumah akak tu, confirm la itu bapaknya.. hehehehe...

Sayanglah saya tak boleh nak bela kucing. Kalau tak, nak gak sekor. Ishhh...

KV said...

comei nya!!!
Tp kv mmg malas nak pelihara kucing. Dina mmg gemar kucing. Bila jumpa kucing jer, harus histeria happy.

cikMilah said...

kak Anie,dah ada nama ke, kalau tak, ni ha
1-Rona
2-Roni
3-Maca
4-Romeo

boleh?

sally said...

comelnyaaa..nanti pakai kan loceng yaa..

saya pun suka kucing tapi berak kencing yg tak tahan...busyuk..

tee said...

salam kak anie,

comey tul baby2 kucing.. tee pun ada 3 ekor kucing yg selau datang rumah since baby lagi.. cian la pulak tengok derang mengiau-ngiau kat dapur. dah la tu manja kan main lagi..siap gesel2 kat kaki tee lagi.... tee pun bagi je la makan apa yang ada.. hehehe...

Masy said...

meeoowwwww comelnyeeeeeeeeeeeee klu yg kecik2 gini sy pon geramm grrrrr

bapak lain2 ni sume ni hahahaha. tang nk kembirikan tu akak try tanye doktel camne, sebab cam kesian pulak. cumenye yelah terpulang kat akak, kang dia dah beranak manyak2 kang x larat nk jaga eheheh

babyface said...

salam kak... kembiri tu maksudnya mandulkan ya? ada dengar2 orang kata x boleh... tapi dari segi hukum yg sbnrnya saya xtahu lah pulak...

kucing kat rumah saya dulu pun beranak 4 ekor... baru nak membesar 3 ekor anaknya mati. Pastu emaknya bunting balik. Tapi dah dekat2 nak beranak tu, maknya pulak mati kena langgar... langsung tinggal sekor je kucing...

p/s: kucing beranak kecik memang kuat makan... maklumlah anak 4 ekor nak menyusu...

-babyface-

zino said...

anie..
senyap2 je dah bercucu rupanya hehe.. comel2 pulak cucu dia tu..

zino pun suka dengan kucing ni.. dulu fizah ada bela kucing ni.. tapi kucing dah merajuk tak mau balik2.. agaknya merantau jauh kot..

Neeza Shahril said...

comelnya cucu2 kak Anie..
neeza pun suka tengok anak kucing masa besar2 gitu.. rasa cute sangat..
tapi jangan masa dia b*r*k!! tak nakkkkk!!! hehehee..

anyway, neeza tak nak bela kucing sebab geli dan bulu dia tak elok untuk budak kecik..
neeza tengok gambar2 kucing kak anie je lah ya.. post lah banyak2 gambar ya.. :)

aNIe said...

Cath...selalunya orang kata...kita kalau suka kucing...dpt hubby tak suka kucing...betul kot...

------------------------

zar...comelkan...kepala dia bulat aje...geram akak...macam bola golf...hahahah

Diorang kata memang dia bila dah mula mengaru2 sana sini...dah mula nak mengawan dah...

-------------------------

Queen...heheheh...anak2 akak lom kawin lagik...mana nak dpt cucu...ni anak angkat...anak angkat berbulu...
Queen...akak bayangkan macam si Markona tu orang...menjaga anak2 sendiri...kesian...hehehehe

Nama2 yang queen bagi tu pun sedap2...semua mula dari M

------------------------------

Abg Long...tu yang kita tak tau tu...sebab dia masaih kecik...

-----------------------------

Tirana...hehehe...anak lom kawin lagik...takleh dpt cucu lagik...

Memang sayang kat kucing2 tu...lebih2 lagi kalau anak2 kucing comel sgt dpt diuat main

----------------------------

iina...ramai pasangan yang camtu...sorang suka...sorang tak suka...

Kalau tak dikembirikan nanti jadi banyak...dah ada 4 tu pun abang akak dah tak suka...

---------------------------

Kak....alah...jgn le takut...akak kalau datang anie kurungkan dia kejap...heheheh

OOOh...nama tu sama dengar arwah nenek sedara akak ye...

sya said...

Eiiii cucu bulus.. ha ha ha.. aku dulu si kutam beranak anak 4 ekor sume mati, tak leh harapnya ibu.. anak tak disusukan dia pi menggatal ngan si Pooren. Tu yg buat aku marah.. sampai si nora kata aku marah kucing cam marah orang

RaFFLeSiA MeRaH said...

alahaiii cutenya budak2 tu kak, sy memang geram kat anak2 kucing baru lahir ni...heiiii...comeyyynyerrr dia tgh netekkkk....hishh, x leh tgk la kakkkk...sy geram sgt....

ina said...

slam kak anie.....
eee beraninya kak anie pegang kucing...saya memang fobia sejak kecik lagi...nak2 kalau cik cing tu gesel badan dia kat kaki..apalagi tak cukup tanah saya lompat..hehehe

binatang pun ada perasaan dan nafsu kak,tau sayang anak,ada keinginan nak berlaki,cuma tak berakal aje.sebab takde akal tu lah kucing liar yg melambak2 kat tempat saya ni dah bagi tempat rileks dan tido kencing merata2 kat kerusi anjung ...emm dalam dilema...kalau nak kembirikan memang tak boleh kak...tapi oerg dulu2 byk buat keje ni....hehehe

zany said...

tahniah, tahniah, banyaknya cucu.
saya pun sedang tunggu nak timang cucu angkat ni. entry lepaskan saya ada tulis si Labu menggatal, perut pun dah besar tu. Si Labu ni nampak kereta saya sampai mesti cross jalan, bila buka pintu kereta dia akan naik ke riba saya. Alahai....macam mana nak rasa tak sukakan.

aNIe said...

Anon...Ameen...Harap2 rezeki akan bertambah...kerana mereka pun hidupan yang nak makan jugak...sian diorang

---------------------------

Nanonano...hahaha...golek2 akak ketawa baca komen nano2...tu lah pasal...dlm pada kata anak dara sunti...dah ngandung rupanya...

----------------------------

Irfa....tulah...akak takut bila dah banyak2...cik abang akak takmo bagi pelihara...

---------------------------

Ida...memang si Markona tu comel je...macam queen kata petite...hehehe...

1 ekor ikut bulu dia...2 tu warna putih tompok hitam dan 1 oren...memang ada sekor kucin jantan oren yang dok mengushar dia selalu...

Hehehe...Ude takmo bagi orang...dia nak pelihara semua katanya...

-------------------------

KV...dpt bayangkan Dina jadi histeria bila nampak kucing...hehehe

-------------------------

Cik Milah...hahahah...sedap2 nama tu....ingatkan nak bagi nama...Rona.. Roni.. Maca... Roni...hahahha


------------------------

Sally...tu lah...kalau dah berak...amboimak...satu rumah dia punya bau...mau nya kene lempar dgn cik abang kalau dia berak dlm rumah...

-----------------------

Tee...alhamdulillah...kesian kan diorang kalau mintak makan...yelah...bila diorang ada habislah jugak ikan2 goreng yang berlebihan

---------------------

Masy...akak tengok kucing2 kecik ni memang akak geram...rasa macam nak gigit aje kepala dia...hahahha

Kalau dah banyak2 nanti cik abang akak suruh buang aje...tu yang takmo tu...

---------------------

Babyface...memang le kesian kalau nak kembirikan...tapi kalau dah banyak...nanti cik abang akak tak bagi pelihara...dia tak suka kucing banyak2...sebab diorang suka gesel2 kat kaki...

----------------------

Zino...kucing ni kadang2 pandai merajuk tau...

Mana le saya ada cucu lagi...anak pun lom kawin...hehehe

-----------------------

aNIe said...

Sya...hahaha...kau pun marah kucing beriya2...kadang aku pun confuse...kau marah anak ke marah kucing...

--------------------------

RM...akak pun geram dengan anak2 kucing yang baru lahir...comel aje...kepala bulat...telinga pendek...gerammmmm

-------------------------

Ina...hahahaha...macam anak akak aje ...kalau dulu kitorang pi makan kat kedai yang ada kucing...mata dia akan liar memerhatikan kucing...

Kalau berak merata tu yang tak tahan tu...

Nanti kalau akak tak kembirikan dia membiak banyak...abang akak tak suka....kesian pulak kalau kene buang...

--------------------------

Zany...jelesnya akak dengar camaner sayangnya labi pada zany...si Markona tu kalau dengar aje kereta akak balik...dia dah meloncar pagar dari rumah sebelah...bukan kejar akak...tapi nak makan...huhuhu...

aNIe said...

Neeza...memang kucing tah hygenic pada anak2 kecil lebih2 lagi yang ada asthma....

Nanti bila mereka dah besar akak post gambar lagik ye...diorang memang comel

en_me said...

chomeyyynyerrr baby kucheng tewww..

ILA said...

eshhhh..kalau tengah berpantang tentulah cepat lapar.bgitulah juga kat Markonah...hehe
Nasib baik si Miki tu Jantan...tapi susah hati gakkk...lepas ni tak de yg smbung generasinya..
kalau mcm kak Ani, ada gakkk..'cucu' yg bley di lihat..muehehheheheh!!

aNIe said...

En_me...memang comel sgt...sebab kepala dia bulat je...macam bola golf...hehehe

--------------------------

Ila...tulah pasal...asyik makan je kerjanya...yelah...sdg berpantang...menyusukan anak pulak tu...

Tu lah sebab Ude tunggu dia beranak dulu baru nak kembirikan dia

aNoi said...

Kak,
Comeynye anak-anak kucing tue...
Bg nama Angelina Jolie kak.
hehehehe

QasiehFirdaus said...

salam kak anie, :)

amboi dah jadi opah dulu dh kak anie, anak qas, si bubu lum banak2 lagiks tuh, tp dia punye lincah, haih, bukan main. takot je keguguran tu.

anak yg lagi sorang si yuki tu qas amik dekat petshop, mmg dah siap2 dia neuter kan. jadi idak ler dia duk terngiau2 nak berehem ehem. haha :D

pasal hukum nak neuter tuh, qas rasa tak ada salah nye. yg penting niat kita. ni ade sikit 'cerita' pasal neuter kucing tuh.
__________________________________
HUKUM NEUTER/KASI/MANDUL

Below is the "fatwa" issued by JAKIM (July 2002):

"All pets like cats and dogs are allowed to be neutered or spayed in order to maintain the health and

welfare of both the animals and the community."

"Bahawa mengembiri binatang kesayangan seperti kucing atau anjing hukumnya adalah diharuskan

dengan sebab-sebab tertentu iaitu bagi menjaga muslahat ummah."

After studying the messages of the aforementioned "mazhab"s and the medical viewpoint, 'JAKIM' has decided that neutering of cats for reasons of 'maslahat' is acceptable. It is in agreement with 'qaedah' (way) Fiqhiyyah which states "To choose the lesser of two evils".

Source : http://forums.petfinder.my/showthread.php?p=21568
___________________________________

edyan7 said...

sukanya tengok kucing!!!... sejak kematian anak kucing yan dulu... rasa tawar hati nak bela lagi... tapi kalau jumpa kucing memang le geram!! hehe

aNIe said...

Anoi...hehehe...wah sekali angelina Jolie...hehehe

---------------------------

Qasieh...tu lah akak ade tengok si bubu masa tengah ngandung tu...tak beranak lagik ke?

Ohh....boleh lah ye...akak nak biar diorang tak membiak banyak hingga membuatkan kita terpaksa membuangnya...

---------------------------

Yan...akak pun suka anak2 kucing...geram kan?...Rasa nak picit2 je...

umi ameer said...

huih best nyer..anak kucin2 tu comey ya amatttt...

kasilah atau kembirilah takpe, diapun dah pernah beranak sudah..

pada i la kan, lebih baik kita kasikan, daripada dia beranak2 dan kita jadi bencik ke dia kerana asik beranak, gitu..
(mengikut kata Alice, kawan yg pakar tentang pemeliharaan kucen)

i mmg kalah kalu bab kucen, sukaaa!!

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails