Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Monday, September 9, 2013

Hari ke Empat di Baitullah...

 Bismillahirohmanirohim...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah... diberi masa terluang untuk terus menulis tentang perjalananku di bumi suci Mekah sebagai tetamu ALLAH...

9hb Jun... sekejap je dah hari Ahad... Hari ini kami akan ke lawatan luar yang ke dua di Mekah...

Seperti yang dijadualkan... seperti biasa ahli rombongan menanti di bawah hotel.  Kali ni kami turun lewat sikit sebab taknak jadi macam semalam...tunggu bas berjam2...

Tapi kali ni bas lebih lewat... keadaan sesak dan berhabuk diluar hotel membuatkan kami terpaksa memakai topeng sambil menanti bas di bawah jejantas yang sibuk...

Kalau siapa dah pernah ke sana pasti tau betapa sibuknya jalan2raya di sana... pemandu teksi dan bas memang asyik membunyikan hon ..mereka memandu macam takde peraturan..sesuka hati je membelok..sesuka hati je masuk jalan2 yang diorang suka nak masuk.....pon sana pon sini... tapi akak tak pun rasa yg perkara itu mengganggu... sambil duduk bawah jejantas tu... dok gelak2 dengan si kecik tgk mereka yang bersesak di jalanraya. Melihat jemaah2 yang berjalan kaki untuk ke Baitullah...

Bagi akak itulah kenangan yang paling manis... Itulah bumi Mekah yang penuh sesak dengan umat Islam dari segenap ceruk rantau dunia.  Dan akak tak tau bila akan dapat menikmati suasana itu lagi...




Bila bas sampai... kami pun mula bergerak ke ladang unta.  Hati tak sabar nak tengok unta secara 'live' ...


Semasa sampai je... akak dengan si kecik cepat2 turun bas...tak sabar nak pi tengok unta...biarpun tempatnya berbau...akak tak peduli...sebab tak mau melepaskan peluang ini


Terasa comel sangat unta ni...bulu mata dia panjang...semasa akak mendekatinya dan membelai kepalanya matanya terkelip2... masa tu teringat pada gelagat Lolly kucing kesayangan akak yang akan berbuat begitu kalau sedang dibelai ...


Rasa macam nak aje bawak balik sekor... heheheh... rasa nak cium2 je...hahaha... Melampau tu...!!



Masa akak dengan si kecik melawat unta2...cik abang dah mula membeli susu unta dari pembela unta ini.  Menurut kata mutawif tersebut ... mereka adalah badwi yang tinggal di situ...makan dan tidur di situ menjaga unta2 yang dipelihara...


Sebelum beredar...sempat bergambar berlatar belakangkan unta2 tersebut...

Sebenarnya memula taknak minum susu tu...takut tekak tak boleh nak telan...tapi teringin jugak... hmmm....rasanya macam santan kelapa cair...


Semasa hendak ke kawasan tersebut kami memasuki semula sempadan tanah haram... Mengikut cerita Ustaz tersebut... miqat atau sempadan untuk masuk ke Tanah suci telah ditetapkan sejak zaman Nabi Adam dahulu... di mana ada cerita mengatakan bahawa sempadan bermiqat adalah dimana ianya ditentukan semasa Hajartul Aswad diturunkan ke bumi.... dan sejauh mana cahaya Hajar Aswad tersebut sampai...maka di situlah tempat ditetapkan Miqat bagi mereka yang ingin masuk ke Tanah Haram.. Wallahu alam...


Bertolak dari sana... kami ke kawasan yang dipercayai sebagai tempat berlakunya Perjanjian Hudaibiyah... Dulu masa sekolah ingat ler apa dia persitiwa Hudaibiah tu...tapi sekarang akak dah lupa...nampaknya kenalah baca buku sejarah Islam semula...


Menurut kata Ustaz tu...sayang sunggu kawasan di mana berlakunya perjanjian tersebut tidak dijaga dan di pulihara... nampaknya dah jadi semak....




Semasa kat sini...en abang beli sedikit kismis... buah tin... kekacang... kacang pistacio yg amat dikenal dengan nama kacang cerdik...dipercayai kalau bebudak makan kacang ni akan jadi cerdik...heeheh...tak tau betul ke tidak.

Akak dan si kecil seperti biasa...membeli fridge magnets...gelang... key chains...

Dari situ... kami bertolak untuk balik ke hotel...

Tapi dalam perjalanan kami singgah sebentar di sebuah telaga yang terletak di tengah2 padang berpasir tersebut...

Telaga ini diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah singgah di sini untuk wuduk dan solat...sayangnya telaga ini kering dan tidak berair...tapi sebaik sahaja Rasulullah berdoa... telaga  ini dipenuhi air dan dapatlah baginda beserta sahabat yang turut serta untuk berwuduk...


Selepas itu rombongan kami terus kembali ke hotel kerana masing2 ada agenda tersendiri...

Petang hari tersebut... akak dan en abang serta si kecik...bersiap2 untuk melakukan umrah sekali lagi..



Semasa kami sampai di Mekah ketika itu...memang cuaca panas terik...hampir mencecah 45 darjah celcius... tapi Maha Suci Allah... ketika berada di dataran Kaabah...cuaca tak begitu panas... masih lagi berkaki ayam untuk bertawaf... masih lagi boleh sujud di atas marmar yg disinar cahaya matahari... biar pun panas membahang di atas kepala...namun suasana tidaklah begitu panas di dataran tersebut.. 

Itulah diantara keiistimewaan ketika berada di dalam Masjidil Haram





Sebelum turun ke dataran Kaabah... kami solat hajat 2 rakaat dahulu... minta semoga segalanya dipermudahkan...dan hajat untuk mencium Hajar Aswad... untuk solat di dalam Hijir Ismail  serta berdoa di Pancuran Emas dan di Multazam dimakbulkan dan dipermudahkan... itu adalah antara tempat2 yang mustajab doa



 Ini adalah gambar bukit Safa... malangnya banyak gambar2 yang diambil hilang bersama telefon en abang yang hilang...



Semasa sedang Saei... akak jadi terpegun melihat pekerja2 ini mencuci laluan untuk mereka mengerjakan ibadah tersebut...terpegun kerana mereka melakukan begitu pantas dan kelihatan pekerja2 tersebut begitu seronok melakukan kerja2 itu... bagi akak ini adalah antara kerja2 paling mulia...



Selesai melakukan semua ibadah... hari sudah pun menjelang waktu Subuh... selesai solat.. ketika ingin melihat Kaabah sebelum pulang... Masyaallah... ketika itu dataran Kaabah begitu ramai...penuh dengan lautan manusia...

Pada mulanya akak dan en abg tertanya2 kenapa ramai sgt orang ketika itu...ada pasukan keselamatan juga yang ramai turun di dataran tersebut... kami menanti untuk melihat kenapa semua orang turun ke dataran hingga penuh sesak jadinya.  Tapi kami tak dibenarkan  turun...malah diminta beredar dari situ kerana dah terlalu ramai yang berdiri di kawasan tangga untuk turun ke dataran

Sekembali ke tanah air baru akak tau bahawa... Hari tersebut adalah 1 Syaaban...dan setiap 1 Syaaban setiap tahun pintu Kaabah dibuka... Alamak...!!!  Sayangnya... kalau lah akak tau...pasti akak akan mencari sudut di mana akak boleh nampak pintu Kaabah...

Namun akak percaya semua itu takdir ALLAH... kalau Dia berkendakkan akak dpt melihatnya pasti akan digerakkan hati untuk ke tempat yang boleh melihatnya...

Selesai solat subuh... kami pun kembali pulang untuk berehat di hotel...

Seperti biasa... kami menanti teksi di tempat burung merpati...




 Insyaa Allah akan menyambung cerita keesokan harinya...




...


 Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

8 comments:

anyss said...

Assalamualaikum,
moga kami juga berpelung ke sini...aminnnnn.

Irfa said...

betul tu,sy minum susu unta tu,
rasanya mmg cam santan cair.masin2 sikit ;).

pelikkan,takde ke pak2arab yg nak jaga tpt perjanjian hudaibiah tu agar terpelihara supaya dapat di ziarah oleh org luar.dr zaman saya pegi lg mutawif duk cakap sayang tpt tu tak terpelihara dan terjaga

Kesuma Angsana said...

seronoknyer, tq berkongsi cerita & pic2 menarik yer. done clik2 nuffnag juga

m.u.l.a.n said...

rindu mekah/madinah...!!

aNIe said...

Insyaa Allah Anys...semoga niat yg mulia ini akan dimakbulkan....aameen

aNIe said...

Irfa...susu tu diorg bancuh dgn sedikit garam... Tu yg masin2 tu

Ohh ye ke...maknanya mmg lah diorg tak jaga dar dulu eh

aNIe said...

KA terima kasih sbb tambah tabung akak...akak ke sana pun nanti klik2 ye...

Panjangbtaunentrynpasal gi umrah ni...hheheh

aNIe said...

Mulan..rindu kan..siapa yg dah sampai sana je bole rasakan kerinduan itu

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails