Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Friday, August 30, 2013

Perjalanan Umrahku...

Bismillahirohmanirohim...

Assalamualaikum sahabat2 tersayang...

Walaupun dah hampir 2 bulan berlalu... namun kenangan itu masih segar... masih terasa ... namun kerinduan dihati teringin untuk ke sana lagi  sukar untuk dilafazkan...

Sewaktu En suami menalifon akak suatu pagi memberitau akak niat dan hasratnya... waktu itu airmata terus jatuh berguguran...

Kegembiraan yang sukar digambarkan...

Bertahun akak menanti saat itu... Alhamdulillah... Allah telah mengabulkan hasrat akak ....

Betul seperti yang didengar di ceramah2 yang didengar baik di radio atau di TV... kalau inginkan sesuatu... jangan terus minta pada suami...tapi... mintalah pada ALLAH... kerana DIAlah yang akan menggerakkan hati suami untuk memenuhi impian kita...

'Salam... Anie... nak pergi Umrah tak?'

'Waalaikumsalam... Bila?  Mestilah nak..'

Dapat aje berita... akak terus masuk ke dalam rumah... airmata masih mengalir... sambil mengesat airmata...akak terus mengambil wuduk dan melakukan solat syukur....

Hanya ALLAH yang tahu betapa gembira dan terharunya hati ni  ...

Mungkin orang kata... alah....!!  Kitorag dah beberapa kali pergi tak heboh pun...

Tapi bagi akak... inilah anugerah dari ALLAH yang amat akak nantikan...setiap kali solat... akak tidak pernah lupa untuk berdoa agar satu hari nanti DIA... menjemput akak menjadi tetamu agungNYA...

Pada mulanya cik suami menempah perjalanan untuk musim cuti sekolah sebab kami bercadang membawa si bongsu bersama...

Tapi disebabkan oleh masalah teknikal penerbangan ditunda ke hujung minggu cuti sekolah...iaitu 6 Jun 2013.

Penerbangan akan membawa kami terus ke Jeddah... itu bermakna kami akan berihram di dalam kapalterbang dan terus mengerjakan ibadah sebaik sampai di Mekah...

Bertolak pada pagi selepas subuh hari Khamis... 6 hb Jun...



Bergambar kenangan beramai2 di airport...

Perjalanan selama 8 jam... membuatkan akak banyak membaca dan tidur kerana tak cukup rehat hari sebelum bertolak...



Ini si kecik ku ketika baru lepas dari tempat imigresen Lapangan Terbang di Jeddah... dah siap berihram dah masa ni...

Dari Jeddah kami bertolak terus ke hotel,... semasa sampai hari dah petang... nak magrib dah pun...

Sepanjang perjalanan kami bertalbiah... akak tak tidur...sebab akak tak ingin melepaskan peluang menikmati pemandangan sepanjang perjalanan...

Masuk saja di bumi suci Mekah Al-Mukaramah... hati jadi sebak... tak henti bersyukur kerana dpt juga menjejakkan kaki di Tanah Haram ini...

Setelah mendengar taklimat di hotel... kami di jemput makan dahulu...sebelum maghrib mereka akan terus ke Baitullah...

Tapi akak dan En suami serta anak bercadang untuk berehat sebentar... dan pergi sendiri.  Kerana cik suami akak dah pernah mengerjakan umrah dulu sewaktu bekerja di sana...

Selesai maghrib... kami terus turun.... kami tak makan pun tapi terus mengambil teksi  untuk ke Masjidil Haram...kerana jauhnya dari tempat penginapan kami hampir 800m

Disebabkan pemandu teksi tersebut orang Arab... dia tak faham apa yang En suami cakap... Cik abang tu cakap... 'Umrah'  makan dengan pantas pemandu tersebut membawa kami meluncur jalanraya.

Hati begitu teruja bila melihat cahaya yang terang benderang dari Masjidil haram...

Namun hati akak tertanya2... kenapa pemandu ni bawak kitorang makin jauh dari situ... semakin lama Masjidilharam semakin sayup tinggal di belakang...

'Eh...bang... dia silap faham tak bang... mesti dia ingat kita nak ke Miqat di Tanaim...'

Akak dok tergelak2 dgn En suami... Adoyai...patutlah tadi dengar dia cakap 8km...rupanya dia maksudkan jauhnya Tanaim 8km...

Sampai saja di masjid di Tanaim... En suami bersuara...

'Ihram... halash...halash...Now... Masjidil Haram'

Barulah dia faham... Akak dapat tau Halash tu maknanya dah selesai...habis...

Disebabkan perjalanan berulang alik tu... kami sampai hampir waktu Isyak di Masjidil Haram...



Sewaktu terpandang Masjil Haram yang indah tersergam...

Bibir terus mengucapkan zikir memuji kebesaran Yang Maha Esa...

Kami terus masuk di pintu King Abdul Aziz...

Ketika itu ... Masyaallah umat Islam dah ramai di dalam Masjid... di Dataran Kaabah apatah lagi...





Sewaktu mendekati Kaabah... hati mula berdebar... Subhanallah Maha Sucimu Ya Allah... rasa mcm tak percaya akak sudah berada di sana...

Si bongsu akak menangis tersedu2 sewaktu pertama kali melihat Kaabah..

Tanpa berlengah lagi... kami terus menyertai mereka yang sedang Tawaf di Dataran...

Ramainya orang ketika itu menyebabkan Tawaf untuk 7 pusingan mengambil masa yang lama...

Sewaktu separuh bilangan Tawaf... akak terpisah dari En suami yg memegang si kecik... tapi akak teruskan... dalam hati tidak timbul rasa  takut pun kerana akak merasa ketika itu akak berada di 'rumah' Allah... dan akak ada ALLAH besama2...

Ketika pusingan ke 6... ada seorang gadis memegang tangan akak...terus menyapa...

'Ibu... ibu bersaorangan ya... ?  Ibu bersama siapa?'

'Ibu dengan suami...tapi suami dan anak ibu sudah terpisah dari ibu'

'Saya juga bu... saya terpisah dgn kumpulan saya..'

Lalu dia terus memimpin tangan akak dan kami tawaf bersama2... rupa2nya dia pun berada di pusingan yang ke 6 ketika itu...

Selesai saja tawaf... dia terus bertanya...' Selepas ini ibu mau ke mana?'

'Ibu mau solat di belakang Makam Ibrahim...'

'Yuk bersama saya...'

Lalu akak dan dia beredar untuk solat sunat... ruang untuk solat ketika itu memang terhad...namun Alhamdulillah masih ada aje ruang walaupun kecil...

Selesai solat... dia bertanya lagi...

'Ibu mau ke mana?'

'Ibu mau minum air Zam-Zam...'

Lalu dengan pantas dia mengisyaratkan yang dia akan mengambilkan air untuk ku....

Alhamdulillah...dlm pada akak terpisah dari cik suami... didatangkan oleh ALLAH seorang insan untuk menemani ku...

Kelihatan dari jauh dia datang bersama sebekas air zam2 di tangan...

'Ibu saya sudah ketemu dengan kumpulan saya... saya minta izin ya...'

'Baiklah...terima kasih ye...'

Selesai minum.. akak terus bangun untuk ke tempat air zam zam tersebut... untuk membasahi kepala... dan mencuci muka...

Dalam hati... akak cuma berharap cik suami akan meneruskan untuk ke Safa Marwah untuk bersaei biarpun tanpa akak... kerana kalau dia menanti nanti akak...pasti lambat selesainya nanti...

Akak berjalan sendirian... mengikut di mana orang ramai menuju selepas Tawaf... maklumlah akak pertama kali ke sana...


Sampai sahaja di Safa... akak pun memulakan saei...sendirian... ketika itu akak perasan orang begitu ramai... baru teringat bahawa malam tersebut adalah malam Israk Mikraj...dan juga malam Jumaat....

Ketika mengerjakan Saei... akak tak perasan jam dah pukul berapa... tapi kaki ni dah sakit dah letih namun akak gagahkan juga... dalam hati berdoa semoga Allah memberi akak kekuatan untuk menghabiskan pusingan tersebut... Sekejap akak berjalan laju...sekejap perlahan... pada pusingan yang ke 7 ... waktu itu akak dah terhuyung hayang...sebab keletihan yang amat...



Alhamdulillah...akak berjaya juga menghabiskan Saei ... dah ketika itu azan Subuh pun berkumandang...

Dari Bukit Marwah... akak berjalan sendiri mencari Gate King Abdul Aziz... dan terus mencari ruang untuk solat Subuh...

Selesai waktu subuh...akak terus berjalan perlahan2 ke tempat untuk turun ke Dataran Kaabah... dari sana ... akak terdengar suara sayup2 memanggil...

'Ibu...Ibu...'

Akak ternampak si kecik...terus berlari memeluk akak...

En suami kata... dia dah menangis bila tak berjumpa dgn ibunya...

Dan seperti yang akak harapkan...En suami sudah pun selesai mengerjakan saei dan bertahalul...

Alhamdulillah...

Insyaa Allah... akak sambung cerita esok...atau hari Isnin nanti...







...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

21 comments:

Acik Erna said...

Subhanallah..seronok baca cerita anie

aNIe said...

Salam Kak...nanti sambung lagik...takut lama2 simpan nanti terlupa dah...hehehe

Anonymous said...

Assalamualaikum aunty :) seri faham dgn apa yg aunty rasa sbb seri pon pnah p mengerjakn umrah thn 2011 dgn mama & abah seri. Seri ikut mama sbb mama seri stroke sblh badan kiri. Klo seri ada mudah sikit nk urus mama bila mandi n berwudhu'. Seri rasa untung sgt sbb dpt buat umrah n tunaikn tanggungjwb seri kat mama. Org kata seri untung sbb d sponsor tp diorg xfikir tanggungjwb n amanah yg perlu seri pikul. Bila buat tawaf slamat tinggal tu seri nanges smpai terenjut2 bahu sedeh. Seri smpai skang dok berdoa smoga dberikn peluang berkali2 lg ke sana bsama kluarga yg lain2.

aNIe said...

Seri... aunty faham...memang tanggungjawab membawa mama yang kurang sihat itu satu cabaran... Mmg seri beruntung kerana dpt berkhidmat untuk mama.. rasa beruntung menunaikan tanggungjawab sebagai anak itu lebih besar dari rasa beruntung disponsor...

Seri seringlah buat solat hajat...minta pada ALLAH moga dijemput seri dan suami untuk ke sana lagi dalam masa terdekat ni... buat solat dhuha...dan tiap kali sujud mintalah padaNYA... mana tau... dpt rezeki yang tak disangka2...Insyaa Allah seri... Mintalah padaNYA... Insyaa Allah... kalau aunty teringat aunty akan doakan untuk seri juga ye...

Ain Noraini said...

kak anie,bila baca ini saya pun jadi rindu sangat ingin pergi ke rumah Allah lagi...Saya kesana pasa 14/5 ~28/5,seminggu lepas tu kak anie kesana pulak...

Sehingga sekarang masih terbayang-bayang suasana disana,betapa indahnya saat disana...saya pun selalu berdoa agar berpeluang dan punyai rezeki dengan izin Allah ingin pergi membawa anak-anak dan dengan izin dari Allah saya juga saya berdoa agar saya dan suami punyai kesihatan yg sihat untuk menunai ibadat haji pula...

makchaq said...

Salam Syawal Kak Anie

Makchaq seronok bila baca pengalaman2 kat tanah suci, masa buat haji, masa buat umrah.. memang menarik..

banyak yang boleh diambik ikhtibar..

Hanisumayyah said...

Salam kak, bestnya dengar citer akak, jangan lupa sambung cepat2, doakanlah saya juga, saya sekeluarga bercadang ke umrah disember ni, bawa mak dan mertua sama, tapi tak tahulah kesihatan ni macamana, risau juga.

Anonymous said...

Insyaallah n tima kaseh bnyk2 aunty utk ingatan n doa utk seri,,,rasa terharu plak,,,

pB said...

salam kak anie

doakan pB dan suami cukup kuat untuk mengerjakan umrah dan haji , nyer kak anie ....

seronok nya , rasa tak sabar

Nieda ramly said...

alhamdullillah...

aNIe said...

Ain Noraini... barulah kita dpt rasakan apakah kerinduan yang selalu mereka ucapkan tiap kali melihat gambar Kaabah... maka itulah kita rasakan kini...

Setiap kali sujud di depan Kaabah... akak berdoa untuk dijemput lagi... kali ini dengan seluruh keluarga

aNIe said...

Makchaq...Salam Syawal buat Makchaq juga...Insyaa Allah apa yang boleh dijadikan panduan... jadikan iktibar... manalah tau lain kali dpt pergi ke sana lagi...

aNIe said...

Hanisumayah... nanti akak sambung ye... mmg nak tulis kat sini sbb boleh diulang2 baca untuk mengembalikan kenangan tersebut...

Lagipun mana tau ada yang nak pergi ke sana nanti boleh jadikan panduan...

Insyaa Allah akan mendoakan Hani utk menjadi tamuNYA...

aNIe said...

Seri... sama2...

aNIe said...

PB...Insyaa Allah... banyak zikir dan doa kat sana...dan doa akak semoga PB akan disihatkan tubuh badan dan dpt menjalani ibadah tersebut dgn baik...Aameen

aNIe said...

Nieda Ramly...terima kasih

MOKCIK AZWA said...

Seronok baca pengalaman akak..menitis sama airmata azwa membacanya..mudah2an giliran kami sekeluarga akan tiba dalam masa terdekat insyaAllah..

Irfa said...

dlm tak sedar menitik airmata baca en3 ni.ye betul tu.kita kat sana takde apa nak takut,sbb kita tahu yg kita berada di rumah Allah

aNIe said...

Mokcik...akak yang menulis ni...tiap kali membaca akak boleh menitiskan air mata... Insyaa Allah akan dimakbulkan ALLAH niat suci itu...Aameen

aNIe said...

Irfa...masa cik abang cakap dia risaukan akak sebb akak kali pertama ke sana... akak cakap jgn risau...cuma doakan keselamatan anie... Insyaa Allah anie akan sentiasa terjaga di sana

ctzulaiha ismail. said...

alhamdulillah.
sy pun bakal berangkat ke sana sehari dua lagi. doakan saya :)

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails