Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Saturday, September 18, 2010

Orang Kaya Baru...

Sehari sebelum aku balik ke Shah Alam adik ipar aku berikan beg comel ni pada anak aku...


gambar dari google...

Dapat aje beg ni...segala duit raya dimasukkan ke dalam beg tersebut.

Sejak saat itu...beg itu sentiasa tersandang dibahunya dan diusungnya ke hulu ke hilir...

Naik rimas aku dibuatnya...

'Aeez...simpanlah beg tu...nanti ilang beg tu padan muka...abis semua duit raya yang kat dalam tu...'

'Alah ... takpelah...biarlah aeez bawak...beg aeez...duit aeez ni...'

Duit raya yang dapat tak lah banyak sangat... tapi lagaknya macam beribu.

Asalkan aku keluar rumah je... nak dibawanya beg tu...

Bila aku tak bagi bawak dia akan jawab....

'Nanti kalau Aeez nak beli apa2 ke... aeez boleh beli sendiri...'

'Jangan nak mengada2...duit tu nak masuk bank... bukan nak suruh kau lodeh...'

Sejak ada duit raya... sikecik bagai orang kaya baru...

Kelmarin kami ke Alamanda....

Semasa kami berjalan dia ternampak kedai Famous Amos...

'Ibu...Aeez nak beli Famous Amos lah...'

'Tak payahlah...ari tu kan dah makan...mahal tu...'

'Alah...Aeez beli guna duit Aeez ler...'

Aku malas nak melarang dah...terus bawak dia ke kaunter Famous Amos.

Selepas memilih apa yang nak dibeli dia mengeluarkan wang RM20... tapi tak sampai hati pulak aku nak ambil semua... aku cuma ambil RM10 dan menambah duit aku untuk biskutnya...

Kemudian kami masuk ke MPH....

Aku memang nak mencari buku cerita untuknya... sebab aku perhatikan kalau dia dapat buku cerita dia akan tekun membaca sampai habis...

Dia kemudian datang pada aku dengan sebuah buku cerita di tangan...



'Aeez... ibu dah beli buku ni...buku yang tu nanti dulu lah...nanti masa dengan ayah kita beli...'

Sambil aku menunjukkan buku cerita Dol Leman padanya.

'Ibu belikan Aeez buku tu... Aeez beli buku ni dengan duit Aeez...'

Dia menghulurkan aku wang RM20...

Disebabkan dia beriya-iya nak beli buku tu...aku ambil wangnya tu ... sebab aku nak dia belajar untuk menggunakan wang dia ke arah benda2 yang berfaedah.

Tadi...masa aku keluar... dia bawak jugak beg tu...puas sudah aku suruh simpan kat rumah...

Rasanya tak boleh jadi macam ni...lusa aku nak kena bawak duit dia tu masukkan ke dalam bank...

Kalau tak...abis duit tu dikerjakannya...

Agaknya duit yang cuma seratus lebih tu dirasanya bagai seribu lebih kot...!!







...

Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

13 comments:

Kak Ezza@makcik blogger said...

geli hati pulak baca posting ni...dulu kita pun macam tu gak....kemain berat poket baju sebab dulu dapat duit siling saja....hari hari mengira duit tu, akhir nya mak jugak yang dapat sebab tampung beli ikan...

aNIe said...

Ezzah...bebudak sekarang ni...cubalah kalau kita mintak duit beli ikan...memang tak dapat punya...hehehe

nurazzah8 said...

salam Kak Anie, bebudak macam tulah kan... sebab dia tak pernah lagi pegang duit sendiri banyak2...
kalau kecik2 ni boleh lah kita mintak nak masukkan bank, bila dah besar2 tu mmg tak ada harapan lah..semua nak pegang sendiri...

Alina... said...

kak ani ewan camtu jugak,,sume benda yg dia nak sume nak pakai duit dia..lastly dia ckp,, yg lebih duit ni cukup tak kalo nak beli kete BMW..kita kata tak cukup,,,kalo nak mkn kat A&W cukup..heheh...lg satu biskut famous tu mmg sedap tapi mahal hehheh...

zany said...

anak saya pun macam tu jugak, depa ni nak merasa beli pakai duit sendiri macam yang kita dok buat. itu je...
cuba esok2 dah bekerja dah berbini, baru gigil nak keluar duit, hehehehe

KV said...

hahaha..anak2 kv tak pandai guna duit sbb dorang masih kecik kan. nak pape mintak jer dorang tau. So, duit raya mmg kena simpan dlm bank la.

Kak Anie said...

Azzah...salam... dah pandai nak pegang sendiri si kecik tu... cuma masih belum pandai nak kendalikan sendiri...

Alina...hahahah.. dia dpt berapa ratus ribu tu?

Zany...tulah pasal... dah ada bini nanti menggigil tangan nak kluar duit...

KV... kecik2 dulu anak akak pun camtu...senang aje kita simpan dlm bang... dapat je duit raya orang yang bagi belum balik dia dah hulur duit kat kita...sekarang jgn harap

Zareda Norman said...

wah macam org kaya baru ek aezz... agaknya seronok ada duit sendiri tu.. cik ika punya duit raya zar masukkan dalam bank dah.. huuissshh dia pun apa apa sikit mintak beli dgn duit dia.. macamlah banyak sangat kan.. nanti mintak isi minyak kereta, bayar tol, bayar parking baru dia tahu.. hahaha

kak Erna said...

anie..ha ha ha..akak gelihati pulak..budak2 semua sama..mesti jawapan nya sama..aimi pun macam tu..sedap je jawab..aimi ada duit..boleh beli sendiri..aduhai..

MOKCIK AZWA said...

Kak Anie...anak2 dara azwa pun macam tu jugak hehehe...

tapi yang pastinya tahun ini duit raya tak sebanyak tahun2 lepas..semua orang pun terkena tempias kenaikan harga barang...huhuhu

m.q said...

cumelnya aiezzz..
dia tgh belajar nak idup independen tu
p/s: baik cepat2 pi bank in duit raya tu, klu tidakkk...hihihihi

AuntieYan said...

Salam aNie,

Kak Yan dok bayangkan SiAeez ke hulu ke hilir dengan beg duit dia tuh...:-) seronok budak-budak sekarang ni, duit raya tetap masuk setiap tahun. Kak Yan pulak, rasanya tak pernah kutip duit raya, kecuali yang diberi mak saja, sebabnya Kak Yan tak pernah berpeluang beraya ke sana sini...sebagai anak sulung, kena dok rumah tolong mak melayan tetamu terutamanya anak murid mak dan ayah yang datang tak putus-putus. :-(

aNIe said...

Zar...hahaha... kecik2 ni bila raya aje semua rasa macam org kayalah... asalkan kita marah nak beli barang nak beli ngan duir sendiri...

-------------------

Kak... tulah kadang kita tak bagi beli bukan pasal kita takde duit...cuma ada ketika barang tu tak perlu

------------------

Azwa... tapi sikecik tu dpt lebih tahun ni sebab ayah dia bagi duit raya... selalunya idak pun

-----------------

m.q. memang nak pergi tapi tu lah...tak berkesempatan lagi

------------------

Salam kak... anie dulu pun kalau dpt ... sen sen aje... satu rumah kadang dpt 5 sen... 10 sen je... dptlah jugak merasa... tapi masuk tabung buluh je lepas tu

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails