Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Monday, April 26, 2010

Kalau Duit Tak Berkat...

Tadi semasa mengambil anakku balik dari sekolah.

Selalunya aku akan mengambil dia dan sorang kawan dia  yang menumpang kereta kami untuk pulang...

Ketika aku memandu...

Mereka berdua berbual2 di belakang...

Semasa ada seorang budak sekolah iaitu rakan mereka melintasi keretaku...

'Eh!! Tu ke motor dia tu...'

'Ahah...tu lah motor tu...tapi dia letak kat rumah kawan dia B...'

'Ohh ye ke...patutlah ari tu aku nampak B guna motor tu jugak...'

'Dah rosak pun motor tu...'

'Baru beli kan?'

'Baru jugak lah...aku tak ingat dah berapa lama...'

Aku memandu sambil memasang telinga...

'Kau mana tau dia ambik duit mak dia?'

'Ye betul...kawan dia tu cakap...dia ambil duit mak dia...beli motor tu cash...guna nama abang si B...'

Aku bertambah berminat untuk mendengar dan mengetahui biji butir cerita mereka...

'Saper yang beli motor ni.'

'Kawan kitorang tu...'

'Dia amik duit mak dia?'

'Aha...dia guna akaun & password mak dia untuk transfer duit ke akaun dia...'

'Berapa banyak...?'

'RM6000...'

'Uiks...banyak tu...mak dia tak tau ke..?'

'Ntah...mak dia kaya giler...sampai tak perasan duit dah kurang 6K...'

'Abih takkan mak dia tak tau dia beli motor..'

'Dia guna nama abang kawan dia beli motor tu...cash...pastu letak motor tu kat rumah kawan dia...'

'Larrr...betul ke?'

'Ye...kitorang semua tau....ramai kawan2 tau...tapi kitorang pun mula2 tak percaya
...sebab budak tu baik je...'

'Tapi makcik... motor tu dah selalu rosak dah...' kawan anakku mencelah...

'Baru beli dah rosak...tulah pasal...duit tak berkat...duit curik....tu yang beli barang pun tak tahan lama...'

'Tulah pasal...'  kedua budak2 tu mengiyakan...

Hmmm...camaner nak cakap ye...

Kecik2 pun dah pandai menipu duit mak sendiri...harap2 perangai tersebut tak terbawa2 hingga dewasa.  Dan semoga anak tu sedar kesilapannya....

Walaupun maknya kaya giler dan jumlah itu kecil baginya....tapi wang curi tetap wang curi...dan memang tak berkat kalau digunakan...











...


Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

9 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

simpati dgn maknya..

nuraarin-life said...

betul tu kak anie, walaupun mak tak perasan yg kita ambil duit dier tapi rasa bersalah akan menyelubungi perasaan...

Saya mendidik adik sy supaya jujur bila dia ambil duit dlm dompet sy dan alhamdullilah sehingga kini, semuanya ok

KAKTINY said...

cerita Anakku Sazali mmg patut dijadikan panduan dan teladan dlm mendidik anak..

risau dan bimbang sgt dgn akhlak anak2 sekarang!!!... huhuhu...

sI tEDI said...

kaya gila sampai x perasan 6k hilang@

dasyat!

aduhai anak!

keseronokan dunia hanya sementara

Yunus Badawi said...

Skrg curi RM6K beli motor dah besar esok curi RM60K beli kerata pulak huhuhu

iina said...

dahsyat tuh kak curi duit bkn main ringit2 sen2 jek dah.. terus beribu aduhai.. jangan jadi kat anak2 kita kan kak.. biar tahu susah senang nak cari duit.. bukan tahu senang nak ambik duit orang jek

AtieSalehah said...

alahai..kecik2 dah pandai...hmm..itulah..bila mak ayah sibuk je sepanjang masa..tak sempat nak luangkan masa dgn famili...

mintak dijauhkan dari famili kita..

Kak anie said...

Sari Yusa...anak akak kata budak tu nampak baik je...tak siapa yang menyangka

nuraarin...anak akak walau akak suruh ambil duit dari purse pun dia akan beri purse kat akak untuk ambilkan...sebab dah ajar diorang takleh selongkar

Tiny...anak2 sekarang semakin berani...

tEDl....milionaire kot...tu yang sampai tak perasn..

YB...tulah pasal...itulah yang ditakutkan...

iina...Betul tu ina...anak2 ni kena tau bagaimana susahnya mencari duit...

Kak anie said...

Atiesalehah...minta dijauhkan dari famili kita ye...

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails