Jom klik...terima kasih pada yang dah klik...

Klik Klik Sini Dear...!!

Monday, March 1, 2010

Adik Syafiah Humairah...

Terlalu banyak perkara yang mengganggu emosi berlaku akhir-akhir ini...

Tanah runtuh...gempa bumi...banjir...kepanasan yang melampau...

Manusia sekarang dah tak macam manusia lagi...

Membakar bayi yang baru lahir...

Ada pula yang membuang anak dlm lubang tandas....

Yang terakhir paling membuat kita marah ialah kematian anak secomel Syafiah  Umairah akibat di dera.  Seluruh negara mengutuk perbuatan suspek yang melakukannya...

Peristiwa itu telah membuktikan betapa longgarnya institusi kekeluargaan di kalangan kita.  Adik Syafiah bukan sebatang kara...dia punya ibu, atok, nenek...mungkin pak sedara...jiran...tapi kenapa ini boleh terjadi...?

Apakah ibu, datuk atau neneknya kurang peka pada perubahan diri Syafiah...mustahil ibunya sendiri tidak dpt melihat kecederaan pada tubuh yang diceritakan oleh datuknya ...entahlah...terlalu banyak persoalan yang bermain dalam benak fikiran kita.

Rasanya semua dah tau ceritanya...aku malas nak menulis tentangnya lagi...nanti aku jadi emosi...
macam2 pulak yang keluar dari mulut ni nanti.

Nampaknya sekarang...bukan bumi ini saja yang sudah uzur dan sakit...

Manusia juga kini ramai yang semakin sakit...

Sakit jiwa...

Sakit mental mereka...

Institusi kekeluargaan kita pun dah 'sakit'....

Peranan jiran tetangga pun 'sakit'...

Peristiwa2 begini menunjukkan betapa 'sakit' tersebut sudah sampai ke tahap kritikal..

Al-Fatihah buat adik Syafiah Humairah...semoga dia lebih tenang di 'sana'



p/s :  Banyak berita ttg Syafiah boleh di dapati di sini :  Utusan Online, sini , cerita saksi (Jiran tetangga) dan sini (Pengakuan ibu Syafiah)

 


...



Semua coretan adalah hakmilik Kak Anie dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

13 comments:

sya said...

Dunia akhir zaman.. selain dr bencana alam banyak jugak manusia yg jiwa kacau

kak ina kl said...

salam aNIe...kebetulan N3 yang sama pulak..skrg ni banyak orang tak betul...

KAKTINY said...

WANITA sekarang cukup BODOH untuk mempertahankan MARUAH diri sebagai WANITA, ISLAM, IBU...

kesilapan terbesar POMPUAN bernama HANIM itu apabila membuka ruang utk si JANTAN tu masuk dalam hidup dia dan kemudian memberi ruang utk pelbagai perkara sumbang berlaku sehingga akhirnya Allah memberi KIFARAH yang berupa bala kepada kehidupannya..

Semoga dia insaf dan BERTAUBAT!!!...
TAUBATAN NASUHA!!...

MULAN said...

otak depa tu kat kepala lutut, or takde otak langsung tu..

Mak Su said...

sy sungguh2 terkejut, memikirkan manusia2 di malaysia sudah matang dan berIQ tinggi...tetapi.... :(

silversarina said...

Saya memang taktau apa nak kata , macam semuanya gila ... semoga roh nya bahagia di sana dan yang bersalah dijatuhi hukuman setimpal .

Kak Elle said...

saya baru baca tentang cerita ni di surat khabar di sini ... kenapa ibu nya percaya sgt dgn lelaki yg di panggil bf dia tu...kesian anak yg tak berdosa jadi mangsa .. bukan manusia tetapi binatang...tapi binatang pun sayang kat anak dia kan?

cik EPAL said...

manusia sekarang tak faham la

iina said...

mmm kejam sungguh lelaki yang dera dan bunuh anak tuh.. dah hilang pertimbangan ke?? Terkejut dapat tahu berita nie.. mcm2 kes jenayah kat mesia skrg nie ye.. nauzubillah kak

cj'alhafiz said...

kak anie.....sbg seorang ibu, mesti kak anie sgt terkesan kan. cj sangat sedeh tgk berita yang macam ni....

http://cjalhafiz-lifejournal.blogspot.com/2010/02/unspoken-tale.html

Diarihatiku1976 said...

ramai dah sakit mental ni... yelah.. mcm-mcm hal skarang.. susah nak hidup dah skarang..

aNIe said...

Sya...terlalu ramai yang jiwa kacau...dah tak boleh nak mengendalikan diri dah...

------------------------

Ina...tulah sama pulak kita ye...heheheh..tgh hot topik sekarang...

-----------------------

Tiny...memang betul...kenapa dia membuka ruang untuk jantan yang berhati syaitan itu...

Bila dah terjadi sesuatu...keluar airmata darah pun tak berguna lagik..

---------------------

Mulan...takde otak langsung tu...

----------------------

Maksu...kadang2 itulah yang terpaksa kita bayar untuk suatu kemodenan...moden yang tak bertamadun

---------------------

Rina...kalau kita lah yang jadi hakimnya mau aje kita dera sipendera itu seperti mana yang telah dilakukan pada anak kecil itu...

Kadang malas nak cakap...sebab nanti macam2 perkataan yang keluar...

------------------------

Betul kak...binatang pun pandai menyayangi anak2 kecil...kesian kat budak yang comel tu...sayu aje hati tgk gambar dia

------------------------

cik epal...yang faham mereka itu ialah pajar sakit jiwa aje

-------------------------

iina...memang macam2...manusia dah hilang kewarasan mereka

-------------------------

cj...siapa yang ada anak...pasti akan merasai kehilangan yang amat sangat...sebab kami semua ada anak.

------------------------

diarihatiku...betul tu...manusia semua sedang mengejar kemodenan...tapi hilang kewarasan mereka...banyak sgt tekanan

Anonymous said...

Salam....

Betul tu, DUNIA dan isi-isi bumi sekarang smue nya sakit.
Anak yg tak berdosa sekarang bahagia di syurga,lepas dari seksaan manusia jahanam. Tinggallah si manusia yg kejam menanti hukuman di dunia dan kelak di akhirat.
Al-fatihah buat Arwah Syafiah Humairah.

Anda mungkin ingin baca :

Related Posts with Thumbnails